mandag den 6. september 2021

2021 Uge 35. Åben Have

 Denne weekend har vi haft åben have for sidste gang i år, det vil sige, at der stadig er åben efter aftale resten af september.

Mange spørger om det ikke er anstrengende, at holde åben have. Og selvfølgelig er det lidt stressende at man skal være klar og haven gerne skal tage sig ud på bedste vis til bestemte dage, men vi synes at det er besværet værd. Vi nyder, at vise haven frem og vi nyder at snakke med havegæster og vi bliver virkelig glade, når havegæster fortæller, at de efter et besøg her, får lyst til at gå hjem og lave noget i deres egne haver.

I dag viser jeg billeder af noget af det, der ofte bliver spurgt til, når vi har havegæster.

Hosta er blevet en rigtig populær plante, så den er der mange der spørger til.

Fasanbusken får også masser af opmærksomhed.

Det kan man god forstå, den er så fin og så får mange øje på den, når de sidde på terrassen og drikker kaffe :-)

En anden plante, der falder i øjnene når der drikkes kaffe, er den etårige Lathyrus.

Blomsten ligner meget den flerårige, men jeg sår den fra frø hvert år.

Det er ikke kun planter havegæsterne får øje på, disse to bliver der grinet en del af :-)

Og frøstandene på den gule Træpæon vækker undren.

Der er ikke mange der kender Staude Blåskæg

Blomsten er så fin, men man skal ikke røre ved den, den lugter forfærdelig.

Klematis vitalba kigges, der også på. Den er ikke god i en lille have.

Nok den plante/ træ, der snakkes mest om. Skæbnetræet.


Verbena Bamton, der har overlevet fra sidste år.

Rosenreslii tager lige en tur mere.

Mange bliver inspireret af vores frugttræer med Hosta om. Det er ren praktisk, at vi har plantet dem, men det ser nu også godt ud.

Den kunne jeg ikke selv stå for, Sommerfuglene er vilde med Hjortetrøst.

God uge.



15 kommentarer:

  1. Kan godt forstå at I får mange kommentarer fra jeres havegæster om fasanbusken og skæbnetræet. De er bare så flotte.

    SvarSlet
    Svar
    1. Skæbnetræet er også mit bedste træ i haven og Fasanbusken er så fin 😀

      Slet
  2. Hej Lene
    Ja det er hyggeligt med havebesøg, især hvis folk er meget interesseret. Hos mig kommer der jo ikke mange af gangen, og jeg gør heller ikke noget særligt ud af, at der kommer nogen, det ser ud som det gør, de fleste synes om det, de ser. Skæbnetræet gik jo ud her forrige vinter, heldigvis har den lavet et rodskud, det er ved at være flot nu, dog uden blomster i år. Bampton klarede ikke vinteren eller måske tørken, heldigvis har jeg fået foræret en ny. Jeg vidste ikke, at Blåskæg lugter, den vil heller ikke rigtigt hos mig.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. I år har der været en hel del efter aftale ud over dem der kommer når vi annoncerer med åben have og det kan man godt mærke at det er dem, der er mest have interesseret.
      Jeg var virkelig også forbavset over, at Bampton kom igen, der er ellers en del der ikke overlevede vinteren/foråret.
      Busken Blåskæg vil heller ikke her, men stauden ser ud til at trives.

      Slet
  3. Havegæster er bestemt hyggeligt, og hvor har I meget at se. Staudeblåskæg skal jeg have kigget nærmere på, for den kendte jeg ikk
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så hyggeligt med gæster i haven.
      Der findes flere forskellige Staudeblåskæg 😀

      Slet
  4. Jeg forstår I er tilfredse med de mange interesserede havegæster, og navnlig når I kan inspirere folk til at gå hjem og lave om i deres egen have. Det må være en god følelse.
    I har sandelig også meget at byde på, og mange gode idéer til løsninger. Hosta rundt om frugttræerne er bare et godt eksempel, men I laver jo også nyt hele tiden, f.eks. det flotte bålhus.
    Tænker du har været oppe på en stige for at fotografere admiraler i dine hjortetrøst:)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis man kan inspirere andre, er det så dejligt 😀
      Lige nu er der ikke rigtig gang i noget nyt, men til foråret skal vi have renoveret Den japanske Have.
      Hjortetrøst en er ikke den høge vi har bagerst i haven, men en der ikke er så høj, hvis jeg skulle bruge en stige, fik jeg ikke taget billedet 😀

      Slet
  5. Hej Lene!
    Förstår gott att det är många som uppskattar att gå på tur i er trädgård. Många fina växter och trevliga planteringar. Trevligt att träffa andra trädgårdsintresserade.
    Ha det gott /Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er i hvert fald dejligt, at folk har lyst til at besøge vores have 😀

      Slet
  6. Det er godt, at arbejdet med at have havegæster, modsvares af glæden ved at vise haven frem og ved at kunne give gæsterne inspiration, som de kan bruge i deres egne haver. Efter billederne at dømme, ser det virkelig også ud til, at der er meget at kikke på. Jeg kan godt forstå, at du selv valgte hjortetrøsten med sommerfuglene. Det er en majestætisk sensommerplante.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har hovedsageligt haven for vores egen skyld, men er rigtig glad for gæster i haven.
      Hjortetrøst kan man ikke undvære i haven 😀

      Slet
  7. Jeg kan godt forstå folk bemærker dine hosta. De er så flotte og tætte. Jeg vil glæde mig til mine engang, forhåbentlig da, bliver lige så flotte. Nogle af dem er lidt sløve i optrækket.
    Staude blåskæg? den kender jeg ikke. Men den ser rigtig fin ud. Og måske er der nogle insekter der syntes den lugter godt..
    Hi ja de stenfugle kender jeg godt. jeg har haft mumlet lidt om jeg godt kunne tænke mig et par i fødlsdagsgave. Men det er vist ikke sivet ind endnu.
    Fasanbusk vækker altid opmærksomhed. Hvor sart er den forresten? jeg tænker kulde og tørketolerant??
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. En del af de gamle Hosta trænger til at blive delt, men det er lige det med at nænne det 😀
      Jeg havde også kigget længe på sten fuglene og vist også nævnt at dem ønskede jeg mig, men der skete ikke rigtig noget, så måtte jeg jo selv købe dem 😀
      Fasanbusken er lidt vintersart, så det er bedst den står lidt beskyttet. Den kræver ikke mere vand en andre buske, hvis den hænger lægger jeg slangen ved den, den står lige ved siden af vandhane😀

      Slet
  8. Lekkre bilder Lene.
    Admiral-sommerfugler er et trivelig besøk i hagen :-)

    SvarSlet