søndag den 11. november 2018

2018 uge 45. Roser og andet godt.

I denne uge har jeg næsten ikke været i haven og det blev heller ikke til meget her i weekenden, vejret har ikke rigtig været til det, det er som om, at der regner hele tiden, selvom det ikke bliver til mange millimeter.
Ugen startede med at jeg besøgte Rita fra Blomstertøsens have. Som sædvanlig, når jeg har besøgt hende fik jeg noget spændende med hjem, nemlig en ny græs, en Diamantgræs/Koreansk Sandrørhvene eller Calamagrostis brachytricha en helt fantastisk græs, som jeg glæder mig rigtig meget til.
Ellers er det bare blevet til et par runder rundt i haven i løbet af ugen.
Nogle af planterne opfører sig lidt specielt, men andre bare gør som de plejer.

 En lille Kvæde, den har smidt kvæderne for længe siden, men nu er den i blomst igen.

 Kvæder på jorden og masser af knopper på planten.

 Stjerne Magnolien er fuld af knopper, lige som den skal være.

 Det samme med Kameliaen.

 Den hvide Kamelia har sørme knopper i år, den havde ikke en eneste sidste år.

 Trælupinen er vokset godt til og har endda haft lidt blomster i år.

 Hortensia Limeligt i efterårsfarver, men hov også et par nye blomster.

 Rosen Asperin er blevet alt for stor nu den ikke bliver spist af dådyrene, måske bliver vi nødt til at flytte den.

 Maigold i knop og blomst, som den plejer på denne tid.

 Ghislaine de Filegonde med de sidste blomster, måske ?

Mary rose er ikke så sund her hos os, men den får en chance til.

I næste uge står den på samtaler, så der bliver heller ikke megen tid i haven, men jeg mangler, at sætte nogle tulipan løg, det håber jeg på at få gjort i morgen.
God uge.

20 kommentarer:

  1. Ja, vejret har virket meget utiltalende denne weekend, men vi havde sat os for at grave køkkenhave og det gjorde vi - og tænk - vejret var faktisk rigtigt fint til det på trods af lidt støvregn indimellem.
    Sjovt med blomster i Limelight, mine er kun i efterårs dress.
    Ha' en god ny uge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er egentlig tit, at vejret er værst når man kigger ud på det :-) og når man har sat sig noget for, er det dejligt at få det gjort. Det er også kun Limelight, der har lavet det nummer, de andre hortensiaer er kun efterårsfarver.

      Slet
  2. Ja kedeligt vejr, jeg har heller ikke været meget ude i denne weekend.
    Min ene camelia blomstrer nu, det plejer den at gøre i januar. Din ser også ud til at være tæt på.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror ikke den er tæt på, de plejer, at stå sådan i meget langt tid. Jeg plejer at sætte dem i drivhuset når der loves frost så det skal jeg vist snart have ordnet, nu lover de lidt næste mandag.

      Slet
  3. Same same her - altså meget lidt havearbejde i den forgangne uge pga. vejret og intet i den kommende uge pga. samtaler :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en hård tid, når der både er samtaler og elevplaner, heldigvis er det kun 2 gange om året.

      Slet
  4. Hej Lene

    Idag var det indevejr her, det har stort set regnet hele dagen - og det er jo godt - vi trænger!
    Morsomt er det at se hvordan de forskellige planter reagerer på dette aparte år, som din limelight:)

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Selvom det har regnet meget af tiden her, den sidste tit, bliver det ikke til meget og når man graver i jorden er den bestemt ikke for våd. Ja det er sjovt om nogle planter reagere og andre bare gør som de plejer.

      Slet
  5. Det har bestemt også været indevejr, men til tider ganske smukt at kigge ud på. Her har det ikke regnet hele tiden, og der var så fine douce farver derude.
    Mærkeligt med de mange planter, der både holder forår og efterår på en gang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der regner nu heller ikke her hele tiden, bare lige nok til at alt er vådt. Det er især træls for Javsen, der klipper pyntegrønt, det er nødt til at foregå i regntøj hele tiden.

      Slet
  6. Tak Lene for de fine planter.Jeg vil glæde mig til at se dem rigtigt til næste sommer og så skønt at du havde Else Crelin, vi var så kede af at vi havde mistet den. Det er en meget gammel sort, som vi har hentet hos en dame i Melholt for ca 20 år siden,hun havde den fra sit barndomshjem. Vores uge er gået med fødselsdagbesøg i København og desværre var der sygdom derovre, som vi fik med hjem, så først i dag er vi ved at være friske igen. Vi håber på godt vejr de næste dage, for vi er ærligt talt meget bagefter med havearbejdet. God uge til dig og hils.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var da godt vi kom til at snakke om den og den er jo fra jer så den vender bare hjem igen :-)
      Det var da noget træls noget, at tage med hjem godt I har det bedre nu det ser ud til at vejret også bliver bedre.
      Også god uge til jer.

      Slet
  7. Hej!
    Blir så imponerad av både knoppar och blommor denhär tiden på året. Nu måste jag ut och se hur min magnolia har det, men den mängd knoppar som din, hittar jag nog inte.
    Ha en fin vecka /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er egentlig helt fantastisk at Magnolien står med sine knopper gennem vinteren, men det er jo sådan den gør :-) Jeg synes nu også vores har ekstra mange knopper i år, måske noget at gøre med den tørre sommer.

      Slet
  8. Hej Lene, igår kørte jeg ned gennem Jylland fra Aalborg og der var rigtig meget forskel på vejret. Efter Randers var der enda sol et stykke vej :o)
    Ikke noget at sige til at træer og planter er forvirrede med de varmegrader der bliver ved med at være, det giver heldigvis os der der er mangler en del, lidt længere tid at få det hele klaret på.
    Jeg mangler stadig at få løg i jorden.
    Masser af hilsner fra mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er utroligt, at der kan være så store forskelle på vejret i vort lille land.
      Der var ellers lovet lidt frost her hos os, men nu loves der igen temperaturer over 10 grader.
      Jeg fil lagt lidt løg mandag, men mangler stadig lidt løg og så mangler vi alle georginerne.

      Slet
  9. Oj, vad mycket vackert du har i trädgården. Det märks tydligt att du är på lite sydligare breddgrader. Många av blommorna är ju som på sommaren,. Ljuvligt!

    //Veronica

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er stadig lidt at se på i haven, men det begynder at tynde ud i det.

      Slet
  10. Så fint trädgården blommar, här har vi höststädat. Rosen Pilgrim blommar fortfarande så fint och i helgen fick vi en stor vit julros som nu lyser upp utanför köksfönstret. Hoppas solen lyser på er.

    SvarSlet
    Svar
    1. Roserne har virkelig hold ved i år. Juleroserne er begyndt, at dukke op i butikkerne, men dem vi har i haverne venter lidt endnu.

      Slet