lørdag den 29. oktober 2022

Oktober 2022. Sommertid slut.

 Oktober er bare gået så hurtigt, men vi nåede faktisk en del inden Javsen gik i gang med, at klippe grønt. Vi er blevet færdig med, at plante alle de stauder, der stod og ventede på at komme i jorden. Blandt andet har vi fået plantet Hosta ved den nye pergola. Det bliver så godt næste år. Da vi plantede i Det hvide Bed var der lidt forskelligt, der trængte til at blive delt/flyttet og det blev der lidt overskudsplanter ved, de er også pottet op, jeg smider næsten aldrig planter væk :-) Jeg havde egentlig planlagt at jeg skulle være gået i gang med at så stauder i sidste uge, det kom jeg ikke lige til, men det får jeg startet på i næste uge. Og så håber jeg på, at få klippet lidt ned i de forskellige bede, så der ikke er så meget at gøre til foråret. Nu må vi se, hvor meget jeg når/får taget mig sammen til.

De forskellige Hosta er sat ud, så vi kan se hvor de står bedst.

Den fine jernkrukke passer perfekt her.

Så er der plantet

Set lidt på afstand, vi er bare så glade for resultatet (også for rådyret :-)

Trillebøren var fuld af planter

De kom i potter.

Der er også plantet lidt nye Hosta fra Fransen.

Første gang med valnødder fra eget træ.

Og som sædvanligt lidt billeder fra haven, 

Pilea staudeudgaven. En af de flotteste bladplanter

Stadig lidt blomster i Cyklamen

Sort Slangeskæg står så flot på denne tid.

Forskellige vinterhårdføre Fuchsia, de lyser også op på denne tid.







God uge og velkommen til november


16 kommentarer:

  1. I er så flittige du og Jawsen. Det er godt nok mange planter, du har lavet. Jeg har bare lavet lidt til mig selv til vi skal flytte, det var nok for mig, jeg får jo mindre have nu. Jeres er meget stor, jeg håber, I kan blive ved med at bevare energien.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er som sædvanlig Javsen, der er flittig her, hvis ikke han holdt mig lidt til ilden blev det ikke til så meget. Du kan bare se, hvor sjælden jeg får lavet indlæg og næsten aldrig får kommenteret. Jeg har lavet mange planter i år og har også fået sået en del, det er lettere at gå i gang med end noget jeg skal bruge hovedet for meget til. Jeg har vist slet ikke fået ønsket tillykke med salget og købet af nyt hus, spændende med en ny have, der passer til jer.

      Slet
  2. Hvor er der blevet fint omkring jeres nye pergola! Det er sådan et stort flot arbejde I har lavet, og jeg er sikker på det bliver én lang fornøjelse næste år. Også dejlige billeder fra havens andre partier - det er jo utroligt så mange fuchsia I har.
    Vi fik valnødder fra vores nabo - og ih hvor smager de dejligt friske - og nu kan I også sætte dyresteg på bordet. Tænker ærlig talt, at et dødt rådyr er et godt rådyr, men vi er også plaget af deres hærgen i kolonihaven som ligger midt i byen. Jeg er ikke helt neutral:-)

    Flot indlæg!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi er virkelig så glade for den nye pergola og glæder os til næste år, hvor vi rigtig kan se hvordan det kommer til at se ud. Friske valnødder smager rigtig godt, der var ikke så mange på vores eget træ, men vi har været heldige at få lidt flere fra en god haveveninde. Vi har både have og marker hegnet ind elles kan vi hverken have blomster eller træer i fred for rådyr, dådyr og krondyr.

      Slet
  3. Hej Lene!
    Det blev riktigt fint med pergolan och planteringarna kommer att växa upp och bli riktigt fint. Så många vackra fuchsia, det var fina färger och blommorna är som ballerinor. Så mycket ni har hunnit med.
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det, vi er så glade for det. Fuchsia er skønne at have sidst på sæsonen og heldigvis er der kommet en del forskellige hårdføre.

      Slet
  4. Jeg kan heller ikke smide planter væk. Så det vrimler altid med potter i alle størrelser omkring drivhuset, der skal overvinteres.
    Uhm, dyreryg og så den sovs....
    Lækre fuchia I har. Den lyse og den ene slanke mørke minder om de 2 jeg har. Og jeg er helt vild med den på sidste billede.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja der kan let komme til at stå en masse potter rundt omkring. Vi spiser en hel del vildt, og kan rigtig godt lide det. Der er heldigvis kommet en hel del hårdføre Fuchsia frem de sidste år.

      Slet
  5. Den pilea er da utroligt lækker. Zdet er altid spændende med en vitamin dsprøjtning i form af nyindkøbte planter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Bladplanter er en af mine favoritter og Pilea er en af de bedste. Det er altid skønt med nye planter :-)

      Slet
  6. Jeg siger som Marie, den pilea er utrolig lækker. Jeg vidste ikke, at man kan få en staudeudgave. Jeg går ud fra, den er vinterhårdfør. Jeg har ledt efter den på nettet, men jeg kan ikke finde den. Har du flere navne på den?

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja den er så fin. Jeg købte den hos Thybosminde for nogle år siden, men jeg tror desværre ikke hun har den længere. Den hedder Pilea matsudai. Jeg tror jeg vil prøve, at tage stiklinger af den til forår/sommer, men jeg ved ikke om det kan lade sig gøre.

      Slet
  7. Altid godt med overskudsplanter! Det bliver så flot med alle de Hosta ved din pergola.

    SvarSlet
    Svar
    1. Altid godt, man ved jo aldrig hvornår man får brug for en plante :-) Vi er rigtig glad for Hosta og dem kan man bestemt ikke få for mange af.

      Slet
  8. Det siste bildet, av hvit/rød fuchsia, la jeg mest merke til denne gangen. Men du har jo veldig mye spennende Lene.

    SvarSlet