fredag den 16. september 2022

September 2022. Efteråret banker på.

September den første efterårsmåned, men en af de rigtig gode havemåneder.
Ind til nu har den vist sig fra den pæne side, det meste af tiden, der ikke så så varmt som det har været den sidste lange tid, men det passer mig fint og der har heldigvis ikke været al for megen blæst, selvom vi har haft et par dage, hvor der luftede lidt. Og så har vi fået lidt tiltrængt nedbør.
Jeg er gået i gang med, at ordne alle mine overskudsplanter. Der er mange - jeg kan jo ikke smide en plante væk og jeg kan heller ikke lade være med at så lidt nyt hvert år. Nu hvor jeg er arbejdsløs må  jeg jo ikke sælge af overskudet, så det hober sig lidt op. Men det gør nu ikke så meget, så har jeg til at fylde i alle hullerne i bedene.
Jeg har også fået skrevet en del skilte, det er meningen, at alle hvide skilte i bedene, skal skiftes ud med de sorte, det kommer nu nok til at tage lidt tid, men det er også ok.
 
Jeg har fire kasser til planter, det var min svigerfar, der lavede dem til mig for mange år siden og de begynder efterhånden, at trænge til en udskiftning. Måske skal det være borde, det er en mere bekvem arbejdshøjde, men til gengæld skal planterne sættes ned om vinteren, Vi overvejer lidt endnu.


Der er stadig lidt Hosta i overskud.

Så er der skrevet skilte, her er det til Hosta, der får numre og også navn, hvis vi kender det.

Lidt billeder af hvad, der er i haven nu.

Duehoved

Tudselilje

Hvid Hjortetrøst

Roserne kan lidt igen, her er det Europeana.

Golden Celebration.

Lidt af Skovhaven set fra mit nye skur.

Georginerne er godt i gang, her er det en ny fra i år Karma Choc




I søndags var Rita og jeg til plantemarked i Lille Malunds Have. Et rigtig fint plantemarked og haven er jo altid et besøg værd. Det var et gensyn med en hel fantastisk plante og så fandt vi en, som ingen af os kendte, men som vist skal undersøges lidt nærmere :-)


Silphium shortii, en høj fin staude med en flot gul farve.

Og så den her, den er helt fantastisk Cimicifuga dahurica. Desværre er den jeg fik gået ud.


Jeg slutter med et billede af Rhododendronbedet i gårdspladsen.

God weekend.






13 kommentarer:

  1. Det er da værd at overveje, om ikke du skal have dine planter flyttet op på planteborde, så du kan stå i en god arbejdshøjde, når du passer dem. Vi skal jo passe på vores rygge.
    Det er altid spændende at finde en ny plante. Den gule staude er så smuk, at den bestemt er et nærmere bekendtskab værd.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja vi overvejer borde eller måske højbede, nu må vi se, hvad vi finder på. Jeg elsker, at finde nye spændende planter :-)

      Slet
  2. Hvor er I flittige, du og din mand. Silphium mener jeg at have set omtalt flere gange i forbindelse med insektvenlige og mere eller mindre vilde beplantninger, så det virkelig en trendy plante, I har fået fingre i. Sælger Rita stadigvæk planter? Jeg spørger, fordi jeg er stødt på en staude (ligularia tangutica), som hun ser ud til at være den eneste, der har.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nu mest min mand, der er flittig :-) Skålplanten, som jeg har er vist også en Silphium og den er også fin og meget insektvenlig, men denne var anderledes. Rita sælge stadig stauder, om hun har den du søger ved jeg ikke, men du kan da bare skrive til hende :-)

      Slet
  3. Jeg skal love for du har nok at se til med alle dine 'overskudsplanter' og - ikke mindst - de mange navneskilte. Det er jo næsten som en butiksindehaver der gør status, men de sorte skilte er nu også meget pænere end hvide.
    Haven ser flot ud, og jeg tænker du har fået en del mere regn end vi har her. Vejret er ganske rigtigt kølet ned, men jeg synes vi har haft megen vind fra øst. Alligevel er det behageligere end den hede august. Det er selvfølgelig aldrig sjovt at være arbejdsløs, men det ser ud som om du ikke keder dig, og det må være dejligt at kunne nyde haven i denne flotte måned.
    Skønne blomster og frodige blade! Haven har stadig så meget at byde på.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er rigtig mange overskudsplanter så det er noget af et arbejde, at få styr på dem, men jeg kan rigtig godt lide, at arbejde med planter, så det går. Ja i jorden er de sorte skilte at fortrække, frem for en hvid "skilteskov" Vi har været rimelig heldige med, at få nedbør, når det trængte mest, bestemt ikke som normalt, men nok til, at holde liv i haven.

      Slet
  4. Hej Lene!
    Du har mycket fint i trädgården, vackra dahlior, och rosor. Hösten är fin och temperaturen behagligare än i augusti. Vi har fått en hel del regn nu och det märks i trädgården. Det är bra att ta till vara på överskott av växter. Kan inte kasta växter heller.
    Önskar dig en trevlig helg /Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Heldigvis er der stadig en masse farver i haven og jeg håber, at det varer ved lidt endnu. Nej det er så svært, at smide planter ud :-)

      Slet
  5. Ja vi kan ikke klage over det fine september vejr. Lækkert med solskin på de roser og georginer, som pynter i haven lige nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. September er en af de bedste havemåneder, bare der ikke kommer til, at blæse al for meget og det har endnu ikke været så slemt.

      Slet
  6. Jeg ser jo mest på plantene, men la også merke til de praktiske skiltene påskrevet med nummer/navn og tynn skrift.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jo også planterne der er det vigtigste 😀 men skiltene er nu meget praktiske.

      Slet
  7. Goddag!

    Jeg arbejder ved SkiltDirect, som er et svensk/danskbaseret skilte- og etiketfirma, der fremstiller skræddersyede skilte til professionelle. Vi er interesserede af din blog, og jeg vil så forhøre mig om du ville være interesseret i et potentielt samarbejde.
    Jeg glæder mig til at høre fra dig, og få mulighed til at præsentere samarbejdet nærmere.

    De bedste hilsner,
    Elin Adler.
    SkiltDirect ApS
    e-mail: order@skiltdirect.dk

    SvarSlet