mandag den 10. maj 2021

2021 uge 17 og 18. Bålhytte og shelter

 Nu ser det endelig ud til, at vi får lidt mere forårsvejr. Regn har vi fået, foreløbig er det blevet til 52 mm, så nu må der godt holde tørvejr et stykke tid :-) 

I uge 17 slog Javsen græs for første gang i år og bålhytten blev færdig. I uge 18 lavede Javsen læside til bålhytten og han fik lavet trappe og sået græs omkring den. Og han har fået sat kartofler. Jeg luger og klipper ned, har lavet en del planter, ryddet op i maskinhuset, hvor jeg har alle mine haveting og så har jeg været på plantemarked. Thy havekreds tog mod til sig og afholdte deres årlige plantemarked i Hurup. Et lille marked, men hold da op hvor var der mange spændende planter :-) det var virkelig turen værd. Da jeg kom hjem bestemte vi os for, at nu måtte det briste eller bære, tomatplanterne måtte ud. Selvom de har stået under lys, er de blevet meget høje. Sidste år fik jeg sået dem for sent og i år lidt for tidligt. Vi har sat varmeblæseren til, så der skulle ikke blive under 8 grader.

Bålhytten har fået bænke.

Og læside, der kan tages af eller flyttes til den anden side, afhængig af hvor vinden kommer fra.

Startet på trappen

Næsten færdig

Færdig, siden er der blevet planeret og sået græs omkring.

Pizza over bål, den første gang vi prøvede, blev pizzaen sort i bunden og rå på toppen, men denne gang blev den perfekt :-)

Lidt nyt til haven.

Billeder fra de sidst to uger i haven. Nu begynder der at ske noget.

Russisk Kulsukker

Saruma Henrye starten sin blomstring helt nede og bliver ved som planten vokser op.

Meget blå Lungeurt

Lungeurt

Lungeurt

Hvid Løjtnantshjerte

Småhjerte

Tulipaner i Det røde Bed

Hvid Judaspenge

Lilla Judaspenge

Staude Judaspenge, Vedvarende Måneskulpe.

Cardamine, Tandrod

En enkelt Rhododendron er i blomst, men de andre står på spring.

Tomatplanterne på vej ud :-)

God uge.





7 kommentarer:

  1. Ja der er masser af ting, der skal laves i en have, godt vi kan fordele arbejdet i mellem os. Så flot en grill hytte og smart at I kan flytte læhegnet efter, hvor vinden blæser fra, genialt. Mange af de planter du viser er noget større end mine, det er der noget ved. F. eks Springklappen den bliver ikke til mere år for år. Min Saruma er heller ikke så stor, men den er på vej.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  2. Bålhytten er blevet meget flot og virkelig godt tænkt af jer med den flytbar læhegn. Sikke mange fine blomster. Jeg er lidt misundelig med dine lungeurt. De er så store og flotte - meget bedre end mine.

    SvarSlet
  3. Det er dog flot med alle de skønne forårsplanter du har i haven, og du har jo nok også fået noget med hjem fra plantemarkedet:)
    Bålhuset er blevet så fint, og læ-væggen der kan flyttes er en virkelig god idé. I kan da for alvor se resultater af alle jeres anstrengelser.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
  4. Hej Lene!
    Så mycket fint du har som blommar. Dina tomater är riktigt stora. Mina står inne fortfarande, men hoppas kunna ta ut dem till växthuset snart. Vindskyddet och grillplatsen blev riktigt fint. Bra att man kan flytta väggen efter vinden.
    Ha det gott /Hälsningar Marika

    SvarSlet
  5. Superflot bålhytte og endda med flytbar væg. Den er virkelig genial.
    Som Lisbeth synes jeg også dine planter er langt fremme. Min Saruma har fx slet ikke blomster endnu. Men det er skønt, at det er på vej.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
  6. Hvor dejligt med plantemarkedtur - min mor og jeg talte faktisk den anden dag, om hvorvidt de ville blive til noget i år, her i Nordjylland, sådan generelt med al' det coronahejs. Det er nu ellers så hyggeligt :)

    SvarSlet
  7. Sikke en flot bålhytte.
    Sådan en kan virkelig noget.
    Den kunne jeg godt være lidt misundelig på.
    De tomatplanter har det vist alt for godt. Wooo de er store. Det er sejt gået.

    Klem og skøn søndag
    Charlotte

    SvarSlet