søndag den 23. februar 2020

2020 uge 8. Sådan kan det gå.

Jeg havde set frem til uge 8, hvor skolen havde vinterferie. Desværre fik jeg ondt i ryggen torsdag i uge 7 og det viste sig at være lidt mere vedholdende end det plejer så mange af mine haveplaner måtte udskydes.
Først onsdag kom jeg en tur i haven, hvor jeg fik klippet blade af Påskeklokker i to af bedene. Jeg fik også plantet de Vintergækker, som Michael og Brian havde været så flinke, at tage med til mig fra deres tur til Spiren.
Torsdag kom en pakke fra Spiren med 4 nye Påskeklokker, dem har jeg fået plantet i dag.
Jeg mangler stadig at klippe blade af alle Påskeklokkerne i Skovbedet. Det venter jeg lidt med, for lige netop Skovbedet er et af de steder, hvor vi rigtig kan se, at der er kommet megen regn den sidste tid.

De nye Påskeklokker fra Spiren.




Jeg klipper bladene af mine Påskeklokker af to grunde. For det første kan de gamle blade smitte de nye med svamp, og for det andet synes jeg, at man kan se de flotte blomster meget bedre, når bladene er væk.

Før

Efter. Bedet er fuld af frøplanter til trods for at vi fjernede rigtig mange sidste år.

Troldhassselbedet efter at bladene er fjernet.

Nogle af vores Påskeklokker tæt på.






Inden i .
Uden på.




Der sker stadig en del i haven.

Den første Påskelilje er sprunget ud.

Anemone. Fredag var den der ikke, i dag så den sådan ud.

Vi har fået en hel del vand, ikke så meget som man har fået andre steder, men alligevel står der vand flere steder.
Sumpbedet lever op til sit navn.

Helt ind til huset står det, heldigvis var det hurtigt væk igen.


Vi har haft besøg af alle vores børnebørn. Her er det yngste søn og yngste barnebarn, der kigger i Bedstemors havespejl :-)

I den tid vi har haft drivhuset, har vi næsten hvert år drukket eftermiddagskaffe derude i uge 8. Vi havde ikke troet, at det kunne lade sig gøre i år. Men i dag sneg temperaturen sig op i nærheden af 20 grader, godt nok gik solen væk igen, så den faldt lidt, men med fiberpels og strikketrøje gik det.

God uge.

22 kommentarer:

  1. Ja alt det regn, det er til at fortvivle over. Flotte påskeklokker utroligt de holder til at stå i vand, det gør mine også. Jeg klipper også bladene af påskeklokkerne, det er et stort arbejde og endnu værre med ondt i ryggen. God bedring.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er et stort arbejde, at klippe bladene af, men hold op hvor det pynter.

      Slet
  2. Hvor har du dog mange smukke påskeklokker og så igen lidt nye til samlingen. Smukke :)
    Det er forfærdeligt med al den regn og vand overalt.
    Godt at det lykkedes at få kaffen i drivhuset som vanligt i uge 8.
    God bedring med ryggen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Man bliver så let fristet, hvis man kigger på Spirens hjemmeside :-) Vi havde ellers ikke regnet med, at det kunne lade sig gøre, at sidde derude, men det var dejligt og næsten ikke koldt :-)

      Slet
  3. Hej Lene!
    Vilken fin samling av vackra Julrosor/Påskeklocker. De vita blommar hos mig, men lyckas inte så bra med andra färger, trots att jag har försökt ett antal gånger. Den svarta är fantastisk.
    Ha en fin ny vecka /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har en del Påskeklokker, men den hvide som vi kalder Julerose har vi så ikke held med :-)
      Vi har 3 forskellige sorte, de er helt specielle.

      Slet
  4. Det er vel lige før man godt kan kalde dine påskeklokker for en dille? Det er i hvert fald en imponerende samling, og rigtig mange blade at klippe af når man har ondt i ryggen. Bortset fra vandet(!) ser det ellers rigtig dejligt forårsagtigt ud i haven.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved ikke om man kan kalde det en dille, men jeg har svært ved at modstå dem :-) de er så skønne at have på denne tid, hvor der ikke er så meget andet, men de er også skønne resten af året og et fantastisk grønt bunddække. Det ser lidt forårsagtigt ud i haven, men i dag tirsdag er der hvidt :-)

      Slet
  5. Fint udvalg af påskeklokker. Det er rigtigt øv, når ryggen begynder at gøre knuder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er mange forskellige Påskeklokker. Dårlig ryg kan godt nok sætte meget i stå.

      Slet
  6. Hihi, vi sad og drak en sodavand i drivhuset,(det nye) den 8 februar ved middagstid, om eftermiddagen blev det overskyet, så ingen eftermiddagskaffe derude den dag. Det ku ellers ha været sjovt.
    Åh herlige påskeklokker. Sjovt nok har jeg førhen ikke været så begejstet for de dobbelte. Men nu efter flere af jer viser den ene skønhed efter den anden, er jeg solgt. Jeg fik en sidste år, og jeg VIL have flere. Stamper i jorden så det sjasker,,hihi
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har den aftale, at når vi drikker kaffe i drivhuset første gang, skal vi kunne sidde der uden jakke. I år havde vi dog lidt ekstra tøj på, men ingen jakke :-)
      Det er mange år siden vi fik de første Påskeklokker. Du må på jagt efter dem, man kan sagtens finde dem forskellige steder, men Spiren er et rigtig godt sted.

      Slet
  7. Hej Lene

    Noget af en samling Helleboris du har fået! Svært at vælge en favorit men det bliver nok en af de mere enkle rene typer.
    God bedring med ryggen!

    Ha en dejlig uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også rigtig glad for de enkle og de sidste år er der kommet en del, der vender hovedet lidt op så man kan se blomsten inden i også.

      Slet
  8. Det er utroligt, så mange smukke variationer, der er blandt påskeklokker.
    Og utroligt, så meget vand I har. Uf, hvor er det hele vådt.
    God bedring med ryggen.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Påskeklokker er flotte og der er så mange forskellige, men desværre bliver der flere og flere som er sterile.
      Vi har bestemt fået nok regn, nu vil vi gerne have tørvej.

      Slet
  9. Bonjour
    La collection d'hellébores est magnifique. Les doubles sont vraiment beaux !
    Inondation : est ce la gouttière qui est bouchée ou bien y a t'il des déluges de pluie vers chez toi ?
    Bonne soirée

    SvarSlet
    Svar
    1. De dobbelte Helleborus er så forskellige og fine, men jeg kan nu også godt lide de enkle.
      Vandet står langs huset fordi det regner så meget, at det ikke kan nå at forsvinde i jorden, men det er heldigvis væk nu.

      Slet
  10. OOh, jag älskar alla olika Helleborus!
    So vackert!

    SvarSlet
    Svar
    1. Påskeklokker er så fine og dejlige på denne tid.

      Slet
  11. Jeg starter lige ud med at sige
    woooooo du har så mange smukke påskeklokker. Er så vild med dem.
    Er så træt af de ikke vil bo her.
    Så er jeg så mega glad for du beskriver hvorfor de skal klippes. Det har jeg aldrig kunne greje.
    Nu ved jeg besked.
    Så må jeg også sige. Vand....... det mangler i ikke.
    Håber ryggen er blevet bedre.

    Klem og skøn weekend
    Charlotte

    SvarSlet
  12. Så vackra färger och mönster på dina "påskeklokker" måste plantera flera i olika färger. I år är det bara den vita som blommar, men det har den gjort sedan julen. Nu har vi haft snö men när den försvann så står den där igen och bara lyser.

    SvarSlet