søndag den 11. februar 2018

2018 uge 6. Lidt vinter.

Uge 6 startede ok. Jeg skulle egentlig på arbejde hver dag, så jeg havde ikke de store planer om at komme i haven. Tirsdag fik jeg klippet de sidste blade af Påskeklokker og så tilbragte jeg ellers de næste par dage i sengen. 
I dag har der været snevejr, men ikke så slemt og det lyder til at det heldigvis er en kort fornøjelse, der kommer vist regne i aften.

 Sneen drysser ned.

 Her er bladene klippet af Påskeklokkerne, men nu er knopperne næsten dækket af sne.

 Lidt blev det da til. Rosen American Pilar står stadig grøn, mon den mister bladene i år.

 Vintergækker i sne.

 Hvis der bliver lidt lunere springer den her snart ud.

I eftermiddags bestemte jeg mig for at så de sidste stauder. Det foregår i drivhuset, der var lidt koldt, men jeg tændte for en varmeblæser.
Jeg blev færdig og har nu sået ca 40 forskellige stauder. Jeg er spændt på hvor mange der lykkes. En del af frøene har jeg selv samlet, men der er også nogle jeg har købt. Jeg regner med at de skal stå i det kolde drivhus indtil sidst i måneden og så sætter jeg dem ind i stuen, så de kan få lidt varme til at spire. Jeg plejer bare at sætte dem inde når jeg har sået, men tænker at i hvert fald nogle af dem gerne vil have lidt kulde først.

 I drivhuset står en enkelt krukke med tulipaner, de er så småt begyndt at titte frem.

Færdigt arbejde :-)

Rigtig god uge. Jeg glæder mig helt vildt til lørdag, jeg skal  til Vintergækfestival hos Spiren.

18 kommentarer:

  1. Nå ja det er lige op over med turen til Spiren, jeg kan godt forstå, at du glæder dig. Hos os kom der nok snebyger, men det har ikke lagt sig, så der blev ingen hvid have til os.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er på lørdag, så det er lige om lidt og jeg glæder mig :-)

      Slet
  2. Spændende med de mange stauder - her har der været en del sne, men nu regn og temmelig meget blæst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg er rigtig glad for stauder, nogle er fra min egen have, men jeg synes det er sjovt at tage frø og se om det kan blive til noget.

      Slet
  3. Nøj, hvor har du været flittig. Det må være skønt at betragte sit værk med alle de kommende stauder :-)
    Her har den stået på hvid slud, blæst og influenza i lænestolen. Og lidt skriblerier på næste blogindlæg. Så lidt produktiv var jeg da ;-)
    Vintergækfestival - det må jeg ind og se nærmere på. God fornøjelse. Køb nu ikke for meget :-)
    Mange hilsener, Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Forventningens glæde :-) det er spændende hvor mange der bliver til noget.
      Jeg ser virkelig frem til lørdag, har ikke planer om at købe det helt store, men der kommer jo nok alligevel lidt med hjem.

      Slet
  4. Hej Lene.
    Du er så flittig. Jeg fik gravet et stykke af en June hosta,inden jorden frøs til, så der blev 14 potter til plantemarked, også nogle af den geranium som I fik af, de er så flotte, når de står i potterne.Spændende med turen til Sjælland, håber vi hører om, hvad du får med hjem. Vi var i AZ i torsdag og georginerne var kommet frem, så der røg 4 stk. i kurven + nogle forskellige liljer. Hilsen Ulla.

    SvarSlet
    Svar
    1. June er så fin. Vi glæder os til at se hvor flot det bliver med alle de fine geranier vi hentede hos jer. Jeg så godt lige at du havde fået lidt nye gerorginer, jeg er spændt på hvordan mine har det, vinteren har jo været lidt fugtig, men jeg regner nu med at skulle have lidt nye i år, jeg har lidt for mange gengangere.

      Slet
  5. Smukke billeder fra din have. Lidt sne er altid godt når det fryser. men du er jo også ved at tage grundigt fat på det nye haveårs glæder. Spændende hvad det bliver til med dine forskellige 40 staudefrø.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Håber at komme igang derude meget snart, er faktisk startet lidt med lugning, men det satte frosten lige en stopper for :-) Jeg er spændt på hvor mange af stauderne der kommer, men er forberedt på at ikke alle lykkes :-)

      Slet
  6. Hej Lene

    Hvor lyder det hyggeligt at stå i varmen i drivhuset og så drømme :)
    Rigtig god tur til Sprien :)
    Kh
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Drivhuset er altid dejligt at står i og drømmer :-) jeg glæder mig så meget til turen.

      Slet
  7. Hej Lene

    Heller ikke noget hvidt her - kun i luften igår, ikke engang på bilerne fik det lov at ligge.
    American Pillar er da kandidat til at være noget af det mest robuste blandt roserne!
    Det ser da supettjekket ud med dine såninger, mon ikke det går rigtig godt, det tror jeg!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi fik faktisk lige et pust mere her mandag morgen, men det er nu helt væk.
      Ja American Pilar er virkelig fantastisk, buen den står på væltede og vi var nødt til at skære roserne helt ned for at sætte en ny op. Allerede året efter var buen dækket igen. Jeg krydser fingre for i hvert fald nogle af stauderne, har købt et par spændende nogle som gerne skulle blive til noget.

      Slet
  8. Det var ellers en flot samling frøpotter. Nu siger du vintergækfestival, men lur mig om ikke der kommer en flot påskeklokke med hjem til Nordjylland.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det ser ok ud, nu må vi se hvad det bliver til :-) Jeg glæder mig meget til at se de forskellige vintergækker, men som du gætter på regner jeg med at få fingre i en eller to af de flotte påskeklokker

      Slet
  9. dejligt når det er tid til at så. Herefter at vente i spænding på hvad der kommer op.
    Jeg såede lidt i efteråret, men gemte halvdelen.
    Resten bliver så sået i disse dage.

    Har også et par baljer i drivhuset med tulipaner, de er lige ved at kan anes over jorden.

    Hilsen Bente.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er en dejlig tid. Jeg har en enkelt gang prøvet at så i efteråret, uden held.

      Slet