søndag den 21. januar 2018

2018 uge 3. Forberedelse til foråret.

Jeg er startet på arbejde igen her i uge 3. Det betyder, at der ikke er meget tid til at komme i haven i dagligdagen, men heldigvis kan vi tydeligt mærke, at dagene bliver længere, så det varer ikke så længe inden det kan lade sig gøre.
Søndag fik vi hængt tekanden og en kop op med fuglefrø, det skulle selvfølgelig gøres inden børnebørnene skulle hjem, så de kunne være med til det.
Og så fik vi også luget et enkelt bed søndag eftermiddag, det var virkeligt tiltrængt, man kunne næsten ikke se forskel på græsplæne og bed.

 Rødkælken har godkendt indholdet i tekanden.

 Koppen er næsten tom. Jeg troede faktisk ikke, at fuglene kunne komme til at spise af koppen, mente at den måske var for glat, i løbet af ugen, så jeg slet ingen fugle i den. Lørdag fik Javsen så den ide, at han kunne sætte en pind ind i den. Han kom grindende ind, grunden til at fuglene ikke var interesserede i koppen var at den var tom. En ny kom op og den blev tømt på nogle få timer.

Jeg var en lille tur rundt i haven lørdag eftermiddag og der bliver stadig flere tegn på liv derude.

 Hvid Cyklamen

 Lilla Cyklamen, bladene ligner hinanden meget.

 Dobbelt Eranthis på vej. Den havde ingen blomster sidste år, så jeg håber der kommer lidt i år.

 Vinter gæk Percy Picton er også ny i haven

Jeg har sat lidt forskellige planter ind i drivhuset for at se om de bedre kan klare vinteren på den måde, hvis ellers der bliver vinter i år.

 Frøplanter af Kæmpe Verbena

 Staudelupin og mit første forsøg med at lave roser af stikling

Min største forberedelse til foråret er at jeg har fået sorteret alle mine frø.
Jeg har selv høstet en hel del frø, nogle er fra sidste år, hvor jeg ikke fik sået så meget og så har jeg selvfølgelig købt nogle få :-)

 Min frøkasse.

Jeg har sorteret frøene i sommerblomster, 2 årige og stauder.
Jeg regner med, at starte med at så stauder i slutningen af måneden. Jeg regner med at sætte dem i drivhuset et par uger og så sætte dem ind til spiring.
God uge til jer alle.

22 kommentarer:

  1. Jeg har også sorteret frø i dag! Jeg blev selvfølgelig overrasket over, hvor mange jeg egentlig havde. Det er så fint med kopper og tekander til fuglene!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er mærkeligt som de frøposer har det med at blive til mange uden man opdager det :-)
      Det virker fint med kopper og kande og så ser det lidt sjovt ud.

      Slet
  2. Der bliver ordentligt sorteret frø i disse dage, er herlig beskæftigelse. Jeg kan se du har frø til paletblad, det kunne være jeg skulle overveje det. Har ellers købt dem som småplanter hos Odenia, men der kunne nok spares lidt der.
    Dejligt at dit træ-teselskab har været en succes. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er rigtig frøtid og hvor er det skønt.
      Jeg har 6 poser paletblad, hvoraf nogle er mix. De er lette at så. Jeg har slet ikke held med at overvintre de gamle planter, så jeg starter forfra hvert år, men har dog været så heldig, at få stiklinge de sidste par år.

      Slet
  3. Hej Lene

    Morsomt at fuglene ligefrem har fået service at spise af:)
    Og sikken det pibler frem, jeg synes jeg kan ane noget hvidt i vintergækkerne?

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja der bliver ikke sparet på noget her i Nordjylland :-)
      Ja den står på spring og venter på lidt sol. De almindelige er ikke nær så langt fremme.

      Slet
  4. Hej Lene
    Ja der er mange, der har kigget på frøposerne i dag. Jeg har også en paletblad, men jeg tror heller ikke, den overlever vinteren, det går nu nok, jeg sår ikke nye.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Flere er også begyndt, at så. Jeg regner med at starte i weekenden. Paletblad er en rigtig fin sommerplante, så jeg vil gerne have nogle hvert år.

      Slet
  5. Spændende med din dobbelte Erantis. Min er meget sent på den hvert år i forhold til de almindelige, men måske jeg snart skal have kigget om den er på vej.
    God ny uge til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Min er ny fra sidste år og da havde den ingen blomster, så jeg håber på, at den blomstrer i år.

      Slet
  6. Hej Lene
    Sjovt, at du troede, at fuglene ikke kunne spise maden - og så var koppen tom ;-)
    Jeg gør ikke i frø, men har dog bestilt tre poser i år. Dem kan jeg så sidde og kigge på... mens I andre sorterer på livet løs. Det lyder som en hyggelig beskæftigelse.
    Mange hilsener, Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er rigtigt hyggeligt og giver mulighed for mange tanker og planer. Pas på, det er vanedannende, især selv at tage frø, hvis man først får begyndt.

      Slet
  7. Hej Lene

    Nu må jeg altså se at komme ud og få fat i nogle gamle tekander Det er altså en super ide og så kan fuglene ikke svine så meget på jorden med frø som de gør ved mig.
    Frøsortering er sikkert hyggeligt,men hos mig fungerer det ikke det der med at forspirer og få plantet ud selv om jeg gerne ville. Det er bedst med de frø der bare skal smides på jorden, så Cosmos og Zenia de kommer ind i min have i år.
    Masser af hilsner fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Man kan tit finde gamle tekander og kopper på div. loppemarkeder til billige penge.
      Ja her er det lige modsat, hvis jeg smider frø i jorden bliver det aldrig til noget, lige med undtagelse i køkkenhaven og det er min mand, der står for den :-)

      Slet
  8. Hej Lene.
    Ser spændende ud med thekande og kop. Ja man kan næsten bruge alt,
    kun fantasien sætter grænser.

    Ja det er altid spændende med frø, hvad kan man få til at spire eller ej.

    Jeg har også været lidt igang i haven.
    Forventer at jeg i morgen eller på torsdag skal til at klippe
    nogle løvfældende buske i form/tilbage inden saften begynder at kommer op i grenene.

    Jeg synes at det er lettest at se på denne årstid hvordan formen skal være.

    mange hilsner
    Bente Busk

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er en af dem, der ikke selv har så megen fantasi, men heldigvis kan man " låne" masser af ideer på andre blogge.
      Det er skønt, at komme igang i haven og det er fint med beskæring og klipning, det kan man holde varmen ved.

      Slet
  9. Jeg har lige fået ordnet mine frø i weekenden. Mangler dog stadig at få skrevet listen ajour, men det kan jeg gøre på en times tid, så mon ikke jeg kan nå det i den kommende weekend. Det tror jeg.

    Det er skønt, som der er spirer i haven nu...selvom jeg nu gerne vil have en omgang vinter før der går for meget forår i den. Jeg vil gerne have udryddet noget af alt det "kryb", der generer om sommeren...det plejer kulde og sne at kunne hjælpe lidt på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja man bliver så glad når man opdager en lille spire, men du har helt ret, lidt frost kunne måske være godt. Vi opdagede lige før jul, at der stadig var snegle, så vi strøede lidt feramol ud i håb om at det kunne standse dem, det er godt nok det tidligste (seneste) vi har gjort det.

      Slet
  10. Jeg var også i haven i går, syntes faktisk at det var dejligt vejr, det dejligt at få ryddet op inden det spirer alt for meget. Tænker at vi er rigtig mange der sidder med næserne nede i skærmen og kigger på frø, drømmer, lægger planer osv. Nogle gange lidt for optimistiske, men sådan er det jo, vi vil gerne det hele. Forsat god frasortering og havedrømme, kh Margit

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber på at komme lidt mere i haven lørdag. Heldigvis bliver der mere og mere lyst, så det kan lade sig gøre st komme ud når jeg kommer hjem.
      Drømme er der altid mange af, heldigvis 😀

      Slet
  11. Fuglene har stor glæde af foderet i thekanden og kopperne. Jeg har en gammel højhankskop, kongelig, som har slået et skår af, som jeg bruger til hjemmelavet fuglefoder, der er guldkanten helt slidst af, der hvor fuglene sidder forneden på koppekanten.
    Dejligt at få luget. Jeg er også gået igang med at klippe ned og rive af, så forårsløgene rigtigt kan beundres.
    Rart at få styr på beholdningerne af frø, en god januarbeskæftigelse.

    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja de er da godt nok glade for dem, de er hurtig tømt. Jeg skal snart have lavet noget mere.
      Jeg håber, at få lavet lidt mere i haven i weekenden, bland andet skal jeg have klippet blade af Påskeklokker.

      Slet