lørdag den 13. januar 2018

2018 uge 2. Mad til fuglene.

Vejret i uge 2 spændte fra den klareste frostdag hen over regn og sne til kold blæsende vejr i dag lørdag.
Ugen er brugt på hovedrengøring, så der er ikke sket noget i haven. Det passer selvfølgelig ikke helt, for haven og planterne har jo deres eget liv og det går videre selvom jeg ikke er til stede :-)
Sidste søndag fik vi lagt omsat hestegødning ved alle roserne og langt om længe fik jeg sat skilte ved de fleste af dem. Der mangler stadig nogle så dem skal jeg se om jeg kan få lavet. Jeg har købt nogle zink skilte, som jeg sætter dymo tape på. Det synes jeg fungerer fint og de er tilpas diskrete og man kan alligevel let læse navnet.
Jeg har taget nogle få billeder.

Kruser Korslæbe med rimfrost, en rigtig dejlig bunddækplante.

 Jeg har fået planten hos Helga Hald for efterhånden en del år siden. Den er flittig til at frøså sig, men desværre bliver afkommet ikke så kruset, som moderplanten.

Som sagt skiftede vejret meget i denne uge.

 Mandag var der det fineste frostvejr og rim på alt.

 Onsdag startede med regn, klokken 14 startede det med at sne.

 Onsdag klokken 17.

 Torsdag formiddag var sneen begyndt, at smelte.

 Fredag var sneen hel væk.

Lørdag har vi besøg af vores svigerdatter og børnebørn.
Vi startede med en lille tur til det lokale loppemarked, hvor vi købte nogle kopper og en tekande.
Annette fra Fru Pedersens have har tidligere vist, hvordan hun laver mad til fuglene og det var det vi skulle bruge kopper og tekande til.

 Cassius i gang med at røre i gryden med fugle mad.

Så er kande, kopper og nogle gamle kokosnødder fyldt med lækker fuglemad, som vi vil hænge ud i morgen formiddag, når de er stivnet lidt.

Rigtig god uge til jer alle. I næste uge starter jeg på arbejde igen efter en lang "juleferie".

10 kommentarer:

  1. Det var da en ordentlig portion sne i fik, men det varede jo ikke længe ser det ud til. Her kom der ganske lidt i morges men det er også væk igen. God arbejdslyst når du kommer der til... dejligt med sådan en lang juleferie.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var et ordentlig lag, der lige kom. Vi snakkede om, at hvis det var mens børnene var små, havde de været ude og kælke med lys :-)
      Ja, det har været en dejlig december, selvfølgelig har jeg jo skulle søge job hver uge, men har alligevel haft tid til at komme en del i haven, men jeg glæder mig nu også til at komme i skole igen.

      Slet
  2. Hej Lene
    Ja I fik lidt sne, men det forsvandt hurtigt igen. Cassius var nok glad for at hjælpe med at lave fuglemad.
    Flot med hovedrengøring.
    Hilsen fra Samsø

    SvarSlet
    Svar
    1. Cassius har nået den alder, at han gerne vil hjælpe og i dag har vi, inden de kørte hjem, været ude og hænge et par kopper og kanden op.
      Rengøringen er et nødvendigt onde og dejligt når det er overstået :-)

      Slet
  3. Det var ikke længe, I fik lov til at beholde sneen. Jeg bliver lidt misundelig, når du skriver om hestegødning. Det emne skal jeg vist have vendt med min bedre halvdel.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej det var en kort fornøjelse, men fint med mig, jeg er ikke så glad for sne.
      Vi har brugt hestegødning til roserne en hel del år og de sidste år har vi også spredt det rundt i bedene om foråret. Det er fantastisk som jordforbedring, jorden bliver så let at arbejde med. Den eneste ulempe ved det er, at vi har døjet en del med ukrudtsfrø i det og det følger jo desværre med ind i bedene. Vi har snakket om, at de næste læs vi skal have, skal dækkes ned med plastik for at se om vi kan undgå frøene.

      Slet
  4. Sjovt med dine billeder af regn/sne/mere sne/tøende sne/ingen sne...og så over så kort tid.

    Når det nu alligevel er så koldt, så gad jeg godt en dynge sne, der blev liggende. Det beskytter planterne og så lyser det alting op - også på gråvejrsdage.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg tog lidt tilfældigt det første billede og da så det fortsatte med at sne synes jeg det var lidt sjovt.
      Jeg ved ikke rigtig med det sne, jeg er ikke så glad for det og da slet ikke når jeg igen skal i skole, jeg skal køre næsten 50 km, hver vej så jeg foretrækker at der ikke er sne.

      Slet
  5. I har været heldige at beholde sneen i flere timer, her har vi ikke haft noget andet end regn og sjap.
    Det var vel nok en hyggelig ide fru Pedersen der er kommet med. Hun er altså bare så god til den slags. Og det kommer helt sikker til at gøre glæde i haven.
    Kh Linda

    SvarSlet
  6. Annette er rigtig god til at finde på, det er heldig for sådan en som mig, der slet ikke er kreativ og jeg har snakket med hende om det og hun siger, at det er helt ok at jeg "stjæler" ideer hos hende :-)

    SvarSlet