søndag den 10. april 2022

April 2022. Forberedelser til forår.

 April er startet ud med rigtig april vejr. Først regn så sne og hagl og nu blå himmel og blæst. Regnen var velkommen efter en tør marts, sne, hagl og blæst kunne vi nu let undvære, men heldigvis forsvandt sneen næsten som den kom og blæsten skulle få blæst af her i løbet af weekenden.

Vi har gjort drivhuset forårsklar, der er priklet tomater og plantet ny hæk. Og så er Javsen gået i gang med at plante træer i marken med spade. Ca 4000 træer, det er hårdt arbejde, men der kan ikke plantes med maskine, da der stadig står en del træer tilbage, som kan sælges som juletræer næste jul.

Tomaterne er priklet over i større potter.

I år har jeg prøvet, at sætte dem meget dybt i potten og så er det meningen, at der skal fyldes mere jord på, efterhånden som planten vokser. Et forsøg på at undgå at planten bliver ranglet.

Drivhuset tømmes og overvintringsdrivhuset tages ned.

Der kan være meget i et drivhus.



Hele huset sprøjtes ind med brun sæbe, der skylles efter ned ren vand.

Alt sættes på plads igen og nu er drivhuset klar til tomater og agurk, når den tid kommer.

De sidste par år, har vi holdt øje med buksbom hækken i Skærebedet. Den begyndte, at vise tegn på sygdom. Til at begynde med troede vi, at det kunne være på grund af, at nogle af stauderne lagde sig hen over hækken, men sidste år kunne vi se, at det var helt galt. Der var desværre ingen vej uden om, så Javsen gravede alle planter op.

Det ser godt nok noget bart ud.

Men heldigvis er der allerede plantet nye, denne gang Taks.

Nu kan man igen se hækkene, men det varer nok et par år inden de står så fine som den gamle.



Vi har også forsøgt os med æggekage og bacon over bål

Det var en succes, så det skal helt sikkert gentages på et tidspunkt.

Til sidst et par billeder fra i dag. Haven er ved at være grøn, det er nu mest blade fra især Tulipaner, men knopperne er der og mange stauder skyder også og om kort tid er haven fuld af farver.

Kobjælde Perlen Glocker.

Frøsået Kobjælde

Stadig gang i Påskeklokkerne

God Påske.


14 kommentarer:

  1. Hej Lene!
    Det ser så fint ut i rabatterna med Julrosor och Backsippor. Växthuset är så fint, ser inte riktigt lika ut hos mig. Det har varit riktigt kallt så mina frösådder frös. Har sått nytt och de får vara inomhus tills vädret blir varmare. Hoppas vi får en varm fin påsk.
    Glad Påsk!
    Marika

    SvarSlet
  2. uha, du giver mig lidt dårlig samvittighed, hihi. Jeg har godtnok vasket mit drivhus, men det var med let hånd, for jeg kunne ikke flytte ret meget rundt derinde. na, skidtpydt, tomatdrivhuset bliver vasket efter alle kunstens regler, det sørger gemalen for. Tomater, det er hans afdeling.
    Ja, bare påsken bliver medgørlig. Ikke for meget blæst og haglbyger tak. Jeg har ferie, og den skal bruges på haven og så familien.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
  3. Jeg pleier også å vaske drivhuset for hånd, men kanskje skal jeg prøve å spyle i år. Det gjør jo jobben mye enklere. Men enda er det for kaldt fordi mange planter må taes ut først.
    Kobjælde og påskeklokker i blomst er veldig trivelig :-)

    SvarSlet
  4. Nej hvor ærgerligt med buksbom hækken, så må I have tålmodighed et par år. Kobjælde er ikke så langt hos mig, jeg har også lige set den hos Marie, jeg må ud og kigge efter min.
    God påske

    SvarSlet
  5. Det ser godt ud med alle småplanterne og det rene drivhus. I enighed med min bedre halvdel er jeg holdt op med at så tomater. I stedet for køber vi planter i et drivhus, der hører til et værested for udviklingshæmmede. Jeg er simpelthen så elendig til at passe og pleje frøplanterne.

    SvarSlet
  6. Jeg forsøger også at blive klar til det endelige forår, men det kniber sgu' lidt med det hagl og regn.., men det er vel typisk Dansk...

    SvarSlet
  7. Nej, men sikken en masse arbejde - både i marken og haven!
    Drivhuset ser fint og indbydende ud efter rengøringen, og dine frøplanter ser ud til at trives fint med den nye plantemetode. Den tror jeg vi skal efterprøve...
    Synd og skam med hækkene i skærehaven, men godt I tog konsekvensen og skiftede til taks. Der går nogle år før det ser lige så smukt ud, men nu er I da i gang. På en måde har det kolde forår været velegnet til den slags projekter.
    Jeres bålkøkken ser ud til at udvikle sig og snart kan I vel flytte det hele udenfor:) Lækkert ser det ud!
    - Og julen varer lige til påske - i hvert fald juletræerne. Er meget glad for jeg ikke skal plante 4000 graner, selvom de er små!

    Rigtig god påske!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
  8. Hej. Har du et drivhus inde i et andet drivhus til overvintring af sarte planter? God ide.
    Du er da god til så og prikle. Det lykkes ikke for godt for mig.
    Jeg sår kun rosenslynger, jeg syns den er for dyr at købe, men i år er der kun kommet en plante, så det er heller ikke for godt.
    Mvh Emmy detretoftlundhaver.

    SvarSlet
  9. Øv med buksbomhækken, men det er jo desværre et problem over hele landet.
    God påske.

    SvarSlet
  10. Jeg skal love for at I har knoklet, men det er dejligt at være godt i gang med alt forårsarbejde. Det er godt nok ærgerligt med buksbomhækken. Det kræver god tålmodighed mens I venter på at den nye takshæk gror.

    SvarSlet
  11. Tråkigt med era buxbomshäckar men det var kanske viruset som spred sig för ett antal år sedan. Efter det har jag inte vågat eller velat köpa buxbom från handeln, jag drar upp sticklingar. Fint med blommande Pulsatilla!

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
  12. Åh, hvad er der med mig og blogs? Hver gang (nej ikke hver gang, men det føles sådan) at jeg har fundet ern god blog at følge, hvad sker der så? Jo de holder op med at skrive mere. Jeg håber søreme ikke atmin "forbandelse" har ramt dig, for jegser frem til flere sændende indlæg fra Bedstemor. Dine tomatforsøg lyder interessante og øv! for syge hække.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du behøver ikke være nervøs, jeg vender tilbage, men har lige en pause. Men generelt er der ikke så mange der laver haveblogs længere.

      Slet
    2. Tajk for svar. Ja de manglende havebloggere kan da tydeligt ses på din blogliste. Pauser er nødvendige ind i mellem, for blomster, haver og bloggere.

      Slet