mandag den 19. april 2021

2021 uge 15. Godt vejr og forår i krukkerne

 Endelig blev vejret sådan, at jeg turde sætte alle de indkøbte forårsblomster udenfor og jeg er kommet lidt videre med at klippe og luge i Parken. I Det nederste Bed i Parken, har vi en del Geum, ikke alle passer helt i farven :-) og efterhånden trængte de rigtig meget til, at blive delt. Så de blev alle gravet op og står nu i potter (47 stk, ) og der får de lov til at stå til de blomstrer, så jeg kan se hvor de skal plantes igen. I samme omgang gravede vi en Palmebladet Star op og flyttede den til Skovhaven, hvor den kan få lidt mere skygge.

Lørdag havde vi besøg af yngste barnebarn, så der skulle vi lave noget han kunne være med til. Vi har haft en stenbænk til at ligge i længere tid, men nu var tiden til at få sat den op som erstatning for en gammel usikker træbænk i Det gule Bed. Det indebar transport på traktor og det elsker han :-)  

Søndag fik vi endelig taget fat på at klippe roser. Vi fik klippet alle de store busk og klatreroser i Parken, så nu er der "kun" dem tilbage, som står i Den gamle Have.


Forår i krukkerne.







Man kunne jo få udbetalt de sidste indefrosne feriepenge her i marts. Jeg havde ikke så mange tilbage, men de skulle bruges på noget til haven. Jeg havde set at man kunne få nogle fine hos Havens Blikfang.




Jeg har lagt dem i Det gule Bed sammen med en anden jernkugle og nogle betonkugler.
(jeg har ikke fået fjernet visne staudetoppe, men det skal nok blive godt :-))


Stenbænken er også i Det gule Bed, det var nogen af en opgave for Javsen, skulle hilsen og sige, at den var meget tung.

Men på plads kom den og det ser fint ud.

Søndag fik vi startet på at klippe roser. 
Vi startede i Parken og ved maskinhuset. Det er der vi har de store busk og klatreroser. Vi har i år valgt, at klippe nogle af dem helt ned, så de kan starte forfra. 

Her er det en af de store ved maskinhuset. Det er en frøplante af Helena hybrida, som jeg har fået af en god rosenveninde. Den er så fin både i facon og når den blomstrer med masser af små hvide blomster. Den er kun engangsblomstrende, men efter blomstringen får den fine små hyben.

Javsen er i gang med Paul`s Himalayan Musk. Det er en meget kraftig rose, som overtager det hele, hvis man ikke er  over den. Han hiver lange grene ud, som den har sat ind i  maskinhuset, gennem hulrummet ved taget.

Fin og nyklippet

De fire roser på pergolaen fik også en ordentlig tur.

Et lidt sjovt billede :-) Thor vil gerne med ud i haven og han går gerne sine egne veje, men skal helst vide, hvor vi er. Jeg havde ham med ud og da jeg var færdig med at plante Geum om, lukkede jeg porten ind til maskinhuset, jeg var sikker på at han var løbet ud. Da jeg lidt senere skulle ind, kunne jeg ikke finde ham og kaldte på ham. Selvom Thor normalt er rigtig god til at gø, gør han det kun, når der kommer biler eller når han er på jagt. Men heldigvis har kattene en lem i porten, så han kunne gøre opmærksom på, hvor han var :-)


Som sædvanlig slutter jeg af med billeder af nogle af de ting, der blomstrer nu


En enkelt ny Påskeklokke har lukket blomsten op

Dårligt billede, men Påskeklokkerne i Skovhaven er i fuld gang.

Den gule Træpæon står på spring.

Kobjælde

Kobjælde

God uge.


22 kommentarer:

  1. I har været flittige! Sikke en opgradering af det gule bed med både bænk og ny pynt! Dygtig hund - det ser kært ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gule Bed er også et af de ældste bede så det var på tide :-)
      Normalt er det den anden vej Thor kigger, så han kan se hvad kattene laver i maskinhuset :-)

      Slet
  2. Hej Lene

    Det var en flot bænk, og ikke en man lige flytter på:)
    Godt med fornyelse af de store roser, imponerende som Paul`s Himalayan Musk har invaderet bygningen!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Bænken står godt fast, så den tager vinden ikke :-)
      Vi klipper Paul`s hvert år ellers gik den helt amok, jeg så en for en del år siden som fyldte den ene væg på et stort maskinhus.

      Slet
  3. Ja stedmoder og hornvioler er så skønne i krukkerne nu.
    Det er da en fin lidt særpræet påskeklokke? den ser semidobbelt ud?
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Stedmor og Hornvioler er så skønne og så kan de holde til al den blæst vi har. Påskeklokken er lidt speciel, jeg har faktisk ikke lagt mærke til det før, selvom vi har haft den flere år.

      Slet
  4. Stedmorplanter er fortrinlige krukkevækster. Her får man virkelig noget for pengene, og så er man fri for at bekymre sig om nattefrost, for de tåler en del.
    Det må være et stort stykke arbejde at beskære de store klatreroser, men resultatet ser godt ud.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Plantecentrene har masser af andre sommerblomster, men her ude på landet kan de i hvert fald ikke overleve ude endnu.
      Det er Javsen, der klarer de store roser, han bruger en elektrisk saks, men det er stadig et stort arbejde.

      Slet
  5. Jeg tænkte lige på dig, da jeg så den aflægger af Pauls Himalaya, som jeg har fået af dig. Endnu går det, den klatrer op af hegnet, der skal holde rådyrene ude. Har du ingen problemer med roserne, stængelsyge?
    Ja det er en tung bænk, vi har også stenbænke, de bliver ikke lige flyttet igen.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Sjovt, vi snakkede lige om, at vi havde lavet en aflægger af den, men jeg kunne bare ikke huske, hvem der havde fået den :-)
      Nej, der ser ikke ud til, at der er stængelsyge, de fleste roser ser fine ud. Men de fem vi har i krukker ser elendige ud, jeg tror flere af dem er helt døde. Jeg tror nu mest det er kulden, der har taget dem, vi har godt nok lagt krukkerne ned, men de har ikke været beskyttet.

      Slet
  6. Hej Lene!
    En härlig tid när man får pynta med blommor och dekorationer. Mina krukor får också börja med violer och penséer. Bänken ser stabil ut och mycket dekorativ. Thor ser söt ut, när han tittar ut genom luckan. Fint hos dig med både julrosor och backsippa. Idag var det nästan sommarvärme, en helt fantastisk dag.
    Ha det gott /Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er skønt, når man kan få lidt farve i krukkerne igen.
      Det ser så sjovt ud når Thor står der og kigger :-) vi har også haft nogle gode dage, men det ser desværre ud til, at kulden vender tilbage.

      Slet
  7. I år oplever jeg, at der er rigtig mange stauder, som trænger til at blive delt. I virkeligheden burde man måske dele dem, mens de står allerbedst, hvis man vil have max udbytte af dem, men det nænner man jo ikke

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har også svært ved, at dele stauderne når de står fint, men mange stauder har rigtig godt af det.

      Slet
  8. Stort arbejde med bænken, men nu kan I nyde den i mange, mange år uden at spekulere mere på vedligeholdelse. Den slags føles godt.
    Roserne er det anderledes med. De skal have en årlig omgang, men det lønner sig garanteret.
    Herligt billede af Thor. Det kan man kun smile af :-)
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det blev faktisk et større arbejde end ventet. Det ene hul var blevet for dybt, så stenen måtte op igen, det kunne ikke lade sig gøre så Javsen måtte løfte den op med løftestang, så jeg kunne putte lidt jord i og det blev selvfølgelig for meget, så løft igen og grave jord ud under stenen :-) vi fik rigtig brugt kræfterne. Roserne er et stort arbejde når de skal klippes, men vi hygger os med det. Thor ser lidt sjov ud :-)

      Slet
  9. Det er nogle fine forårsblomster du har fået stillet frem. De lyser sådan op. Og jernkuglen i dit gule bed sammen med de andre kugler og den nye stenbænk ser rigtig godt ud. Det er en fin kombination du har fundet på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg fandt nogle fine farver i år, der lyser fint op. Ideen med kuglerne har jeg fra Silennah univers, hun har et stort bed med jernkugler. Jeg havde kun cementkugler og en enkelt jernkugle, men så fik jeg mulighed for at købe lidt flere :-)

      Slet
  10. I kører hårdt på med anstrengende opgaver, men flot bliver det, og det giver jo energi, når man kan se et godt resultat!
    Det gode vejr har givet lyst på mere og når først krukkerne er tilplantet er der ingen vej tilbage. Dejligt at se alt det der blomstrer (skønne kobjælder) og alt det der er på trapperne.

    God arbejdslyst!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er ikke så slemt med hårdt arbejde, når man kan se en mening med det. Det kan jeg jo sagtens sige, det er altid Javsen, der tager det hårde slæb :-)
      Der begynder lige så stille, at ske noget i haven, men der er stadig koldt.

      Slet
  11. Rosen Paul`s Himalayan Musk har jeg prøvd å få tak i, men har ikke sett den i salg.
    Jeg har faktisk en lignende stenbenk som står ute hele året.
    Veldig solid ;-)

    SvarSlet
  12. Jeg kan ikke huske, hvor vi købte Paul`s Himalayan, tror det var hos Rosenposten. Jeg tror den er let at lave stiklinge af, jeg har dog ikke prøvet, men har et par gange taget grene som har sat rødder. Vi har også en anden stenbænk, der har stået ude i mange år, det er ikke en man lige sætter ind om vinteren :-)

    SvarSlet