mandag den 15. februar 2021

2021 uge 6. Sådan lidt fra oven.

 Uge 6 var kold, også her i Nordjylland, dog ikke så kold som mange andre steder.

Jeg brugte ugen på oprydning og rengøring på loftet, blandt andet vinduespudsning. Da jeg stod der og pudsede vinduer, kunne jeg se ned på Den gamle Have, Det gule Bed og Gårdspladsen. Det gav et fint overblik, så jeg tog lidt billeder.


Den gamle have mellem Ligusterhækken og markvejen.

Græsplænen op til Skovhaven med Det gule Bed i baggrunden.

Frugthaven

Gårdspladsen mod vejen op til landevejen.

Gårdspladsen med drivhus og Rhododendronbed.


Kulden lavede fine mønstre på vinduerne i drivhuset.




I weekenden havde vi besøg af det yngste barnebarn og hans forældre. 
Vores svigerdatter havde set en opskrift på softice lavet ude i sneen, så det skulle vi da prøve :-)

Der bliver rørt rundt til den store guldmedalje. 

Birk tjekker om isen snart er færdig.

Og det blev den, hjemmelavet softice med banan og kakao. Det smagte fantastisk.



Bedstefar og Birk brugte sneen til en kælketur.
Vores svigerdatter har lavet en ny hue med juletræer og krondyr til Bedstefar :-)

Birk fik også tid til at hjælpe Bedstemor med at fodre fuglene.

God uge.






18 kommentarer:

  1. Det er så godt med billeder taget fra førstesalen, det giver overblik. Så var det godt, du skulle pudse vinduer :)
    Jeg vidste ikke, man kunne lave softice i sneen, det ser spændende ud. Så meget sne har vi vist ikke, så det kan lade sig gøre her.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  2. Jeg drømmer lidt om, at få taget billeder af haven med en drone, men det er nu også fint med billeder fra loftet, men man kan jo ikke se hele haven fra huset :-)
    Jeg havde heller ikke hørt om det med udendørs softice før, men det smagt virkeligt godt.

    SvarSlet
  3. Sjov idé med softice i sneen! Det var vel sådan man lavede is i de gode gamle dage, og jeg kan tænke mig det giver varmen:)
    Billeder fra oven er altid spændende at kigge på, og lige nu hvor der ikke er blade på træerne giver de et godt overblik over haven. Håber ikke du har pudset de fine isblomster væk!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan være at det var sådan is blev opfundet, hvem ved :-) Det tog nu lidt længere tid end de 10 minutter opskriften lød på.
      Isblomsterne er på drivhuset, så de var ikke i fare for at blive pudset væk :-)

      Slet
  4. ... sikken dejlig hue, den skal sikre bedstefar imod frost og snue. Man får brug for det varme tøj i denne tid, navnlig hvis man skal lave is i sneen. Det ser ud som en lækker softice, og det er en fin vinteraktivitet, når man er sammen med børn.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Han er så glad for huen, især fordi den er så personlig.
      Birk havde ikke tålmodighed til at være med til at lave isen, han tog en tur på traktoren med bedstefar, men han ville gerne smage da isen var færdig.

      Slet
  5. Hej Lene!
    Fint med översiktsbilderna, ni har en en stor trädgård. Isrosor på fönstren är vackra och de blir så fina mönster. Låter gott med isglass.
    Trevligt med en liten hjälpreda.
    Ha det gott /Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er svært at forestille sig en have, man ikke har set. Det bliver lidt lettere med oversigts billeder. Softicen smagte rigtig godt. Det er så hyggeligt med besøg af børnebørn.

      Slet
  6. Låter som ni haft en fin helg med "finbesök". Glassen förstår jag smakade bra. Vackra isiga fönster. jag tror aldrig jag kommer förstå hur mycket "have" ni har. Ligusterhäcken ser så fin ut, liksom häcken vid "landevejen". Ha en fin vecka.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så hyggeligt med besøg af børn og børnebørn. Det er svært at forestille sig hvordan en have ser ud når man kun ser billeder og læser en beskrivelse.

      Slet
  7. Min storebror lavede is udenfor helt tilbage til engang i halvtredserne. Jeg kan huske, hvor overrasket vi blev over, at det faktisk smagte rigtig godt. Det er sjovt nok at se haven fra andre vinkler nd de sædvanlige.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vores søn, som har været spejder i mange år, fandt også gamle spejder opskrifter, så det er bare en gammel ide, som er "opfundet" igen. Men det smagte godt, jeg er egentlig ikke til hjemmelavet is, men det her var virkelig godt.
      Det er godt med nye vinkler, men jeg er slem til, at tage billeder de samme steder hver gang.

      Slet
  8. Is må jo egentlig have været en vinterspise. Hvor er det en god ide som børneaktivitet.
    Fine oversigtsbilleder. 'Den gamle have' lyder bare så sødt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sønnen kunne fortælle, at det var en spejder aktivitet, men ja i meget gamle dage måtte det være noget man spiste om vinteren.
      Den gamle have er det område som altid har været have her, så det lå lige for, at kalde den det :-)

      Slet
  9. Det kan man da sige at du har set det hele fra oven og I har haft kvalitetstid, dejligt med børnebørn på besøg, og skønt at skabe gode minder sammen med dem. Det der med softice lyder spændende, det må afprøves næste vinter. hygge herfra KH. Leila

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er ikke så tit jeg får kigget ud af vinduerne på loftet, men det giver nu et fint overblik.
      Det er så skønt med besøg af børn og børnebørn.
      Softice smagte rigtig godt, så jeg anbefaler gerne at prøve.

      Slet
  10. Sne gør bare noget ved os.
    Jeg elsker lyset som det giver.
    Vi har masser af sne endnu. Så her er det mørke ikke kommet frem endnu. Er ikke så god til bar jord😆
    Så god en ide med det is. Det må vi prøve når der engang bliver vinter igen.

    Skøn søndag
    Klem

    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg må indrømme at lyset er skønt når der er sne, men det er efter min mening også det eneste positive :-)
      Til gengæld er jeg ret så glad for det vejr vi har nu :-)
      Jeg kan anbefale at prøve isen, den smagte virkelig godt.

      Slet