søndag den 10. februar 2019

2019 uge 6. Sneen forsvandt.

De sidste par uger har jeg klaget over sneen, men her i løbet af ugen er den forsvundet.
Jeg har ikke fået lavet noget i haven alligevel, jeg har ikke rigtigt haft energi til noget efter en gang influenza, men jeg er heldigvis ved at være ok igen.
Fredag hentede jeg vores datter ved toget og det var jo en glimrende undskyldning for at køre en tur omkring Billigblomst i Aalborg. Jeg fandt nu ikke det jeg ledte efter, men der røg da lidt ekstra Georgine knolde i kurven.
I dag kom jeg så endelig en lille tur rundt i haven og selvom sneen har dækket alt de sidste par uger, føles det næsten som om foråret er på vej.

Erantis og Vintergækker er langt fremme.

 Den røde Troldnød er sprunget ud, uden vi har opdaget det.

 Barken på Tibetansk Kirsebær er så flot op mod solen.

Torsdag var jeg lige en lille tur hos Brix Mix. Det er vores lokale loppemarked og der er altid noget godt, at finde. 

 Denne gang blev det til et par minkbure, et par jernlysestager, en jernkurv, en madam blå og en kulspand. 

 Som jeg skrev var jeg et smut omkring Billigblomst i Aalborg, jeg ville se om jeg kunne finde nogle krukker. Jeg har fået den ide, at jeg vil have 4 ens krukker med Hosta til at stå langs en svelle ved den gamle hundegård. Jeg kunne ikke finde krukker, men fandt denne søde høne.                                       
I dag har vi så kørt vores datter til Århus. Når nu vi var i nærheden var vi jo næsten nød til at  kigge hos Billigblomst Århus og der fandt vi 4 krukker, lige som jeg havde forestillet mig dem. Når de bliver plantet til viser jeg billeder af dem.

Til sidst vil jeg vise et luftfoto af vores have. Jeg har længe prøvet på, at få lagt et foto op fra Google, men min tekniske evne kan være på et meget lille sted. 
Heldigvis var der hjælp i huset i dag, så her er et lille billede af den del af vores ejendom, der er lagt ud til have. Jeg har en plan om, at jeg ud fra dette billede, vil prøve, at tegne en plan over haven, nu må vi så se om planen bliver til noget.


Nu er der kun en uge tilbage inden jeg har vinterferie.
God uge.

21 kommentarer:

  1. Godt du er frisk igen, så du kunne komme i to gange Billigblomst. Sjovt at se et luftfoto af jeres have.
    Jeg købte en gang en Tibetansk kirsebær, desværre gik den ud, den er godt nok flot.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tog sin tid, at blive frisk, men nu ser det heldigvis ud til at jeg er ok igen.
      Sidste år tog vi chancen og beskar vores Tibetaner rigtig meget, den var meget skæv så enten skulle den beskæres eller fjernes. Det ser ud til at den overlever.

      Slet
  2. Hej Lene

    Er det vin der står i de 4 parceller nede til højre?
    Flot tibetansk kirsebær - min gik også ud oppe i Sverige - den stod galt, for vådt om vinteren.
    Ja sneen forsvandt, var det den vinter??

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber på, at det var den vinter, men man kan jo aldrig vide.
      Nej de fine lige rækker er juletræer, hvis man zoomer ind kan man faktisk se, at der er huller, vi begyndte så småt at fælde i det stykke til jul, så billedet er helt nyt.

      Slet
  3. Dejligt at du er ved at være frisk igen. Fine loppefund, de giver liv i haven, så er der noget at lave stilleben med.
    Det bliver helt sikkert flot med de 4 krukker på stribe.
    Hvor er haven stor, dejligt med et oversigtsfoto.

    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har en rigtig god butik her med loppeting, så jeg kigger ind en gang imellem. Jeg er jo lidt speciel for det er kun udeting jeg er interesseret i og det ved Hanne, som har forretningen godt, hvis jeg møder hende i byen fortæller hun også hvis der lige er kommet noget nyt :-)
      Jeg kan selv godt lide, at se et luftfoto af andre haver, det er ligesom lidt lettere, at forstille sig hvordan det hele ser ud.

      Slet
  4. Sjovt at se det hele lidt fra oven. Når jeg nu har set din have et par gange er det meget nemmere at få et overblik over det på den måde. Med den smule sne jeg har fået er det svært at forestille sig at din have har været helt dækket.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er lige det jeg selv synes når jeg besøger en have.
      Den var helt dækket, men nu er det væk :-)

      Slet
  5. Hej Lene!
    Ser helt underbart ut med vårblommorna som tittar fram. Vi blev av med en hel del snö, då det regnade, men nu dalar det ner stora flingor igen. Vi får nog vänta på våren ett tag till.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så skønt med de første forårsblomster.
      Sneen er helt væk nu og jeg håber godt nok ikke vi får mere, men man kan jo aldrig vide.

      Slet
  6. Godt du når at blive frisk til ferien! Jeg har også benyttet Google Maps til at får et grundrids over haven. Sammen med et målebånd kan man få tegnet det helt lidt fra oven og få et overblik over plantningerne.
    Her venter vi stadig på den nye røde troldnød skal springe...
    Er den ikke lidt vemodig - din nye høne?

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er bestemt ikke sjovt, hvis man er syg i ferien :-)
      Jeg synes at det er så fint, hvis man besøger en have, at man kan få lidt overblik over hvad der er hvor, så jeg vil prøve om jeg kan få lavet planen.
      Det kom virkelig også bag på mig, at Troldnødden var sprunget ud.
      Jeg ved ikke om den er lidt vemodig, måske mere tænksom :-)

      Slet
  7. Morsomt at se haven oppefra :-)
    Hvor er barken på den Tibetanske kirsebær flot, som du har fanget den i solen.
    Forhåbentlig er du topfrisk til den kommende ferie.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det giver lidt overblik, at se tingene lidt fra oven 😀
      Tibetanerne har virkelig en flot bark, vi er glade for at det ser ud til at den klarer den hårde beskæring, den fik sidste år.
      Skal man være syg, skal det da helst ikke være i ferien.

      Slet
  8. Ha ha ha ja jeg kommer til at smile. Billig Blomst mig her og Billig blomst mig der Ha ha ha. Godt du fandt det du søgte. Der er meget at kigge på og meget man heller ikke gider.
    Næste gang Aa skal til Skejby skulle jeg måske ligge vejen forbi.
    Glæder mig til at se billeder af krukker og svelle. Jeg har nemlig tre jeg ikke helt ved hvad jeg skal bruge til.....

    Skøn dag i solen. Nu er der snart ferie
    Knus

    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret i at der er meget man ikke gider i den slags butikker og det er vigtig, at komme lige når de har det man gerne vil have. Man skal ikke regne med, at kunne gå efter noget bestemt, det er jo på ingen måde en planteskole, men der er tit noget billigt som er ok. Jeg synes at den i Århus har et større udvalg især i krukker. Svellerne er egentlig bare afgrænsning for fliser i en gammel nedlagt hundegård, som nu er en plads, hvor vi har gran og juletræer til salg når der er tid for det og resten af året prøver vi at pynte lidt op med bord og stole og lidt andet pynt.

      Slet
  9. Jeg kan se, at du er en rigtig loppehaj - jeg ved ikke noget bedre. Det er så hyggeligt at finde ting til haven på denne måde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det med at tage på loppemarked har aldrig rigtig sagt mig noget før, men efter at jeg har set masser af haver, både i virkeligheden og her på nettet, hvor man bruger loppefund, har jeg fået lidt mere lyst til selv at bruge sjove og finurlige ting i haven.

      Slet
  10. Jeg har også lige været nedlagt af influenza...men håber det betyder, at jeg IKKE lægger mig i min vinterferie i næste uge. Jeg lå nemlig syg hele sidste vinterferie med influenza.

    Det er dejligt med vintergækker og erantis i haven...jeg glæder mig dog altid mere til krokusserne. Her er nogle enkelte begyndt at vise farve.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er ekstra træls at være syg i ferien så vi krydser fingre 😀
      Vi har ikke ret mange krokus og de få vi har er slet ikke i knop endnu.

      Slet
  11. Så fint ni har det i er "have". Här i Stockholm har just tulpaner tittat upp men det kommer säkert mer snö och is. Men jag längtar.

    SvarSlet