søndag den 11. marts 2018

2018 uge 10. Helleborus aften med Marianne fra Spiren

Stadig ikke skyggen af forår så havemæssig blev uge 10 på ingen måder bedre end uge 9. Vi har stadig frost og en del sne.
Heldigvis havde Hjørring Havekreds inviteret til Helleborus aften med Marianne fra gartneriet Spiren, tirsdag aften.
Jeg  spurgte en haveveninde, om hun havde lyst til at tage med, det havde hun  og  hendes søster ville også gerne med. Mandag var vejret virkelig dårligt, så jeg frygtede, at vi ikke kunne komme af sted, men heldigvis blev vejret fint tirsdag så klokken lidt i seks kørte vi mod Hjørring.
Desværre glemte jeg min telefon i bilen, så der er ingen billeder fra selve arrangementet.
Marianne brænder virkelig for Helleborus og hun fortalte levende, om hvordan gartneriet blev til, dagligdagen, om de forskellige typer og om gartneriet i dag.
Mange er forvirrede over, at nogle kaldes Påskeklokker og andre Juleroser. Marianne fortalte, at de fra start af alle blev kaldt for Juleroser, men at det var svært, at sælge typen Orientalis i marts måned, når de blomstrer, som Juleroser. Folk troede bare at det var overskud fra julen. Derfor begyndte hun, at kalde Orientalis for Påskeklokker, hvilket passer bedre til blomstringstiden.
Jeg købte nogle virkelig flotte eksemplarer.

 Valerie

 En dobbelt, meget mørk, næsten sort

 Hvid Præstekrave

 Rød præstekrave.

Det er Marianne, der har givet denne type navnet Præstekrave, de kaldtes før for Anemoneblomstrende, men hun syntes, de ligner piberne i en præsketekrave, deraf navnet.
Ud over Helleborus, havde hun også lidt andre planter med. Blandt andet nogle Cyklamen og lidt Erantis.
Jeg købte 3 forskellige Erantis en Orange Glow og en Winterzauber som er afblomstrede og denne jeg desværre mangler navnet på.


 Det var en virkelig dejlig aften og selvom det blev lidt sent og onsdag er en lang dag i skolen, giver sådan en aften fornyet energi.
Natten til lørdag fik vi så lige et lag sne mere, men i dag er det regn der kommer ned, så måske er vi så heldige, at sneen forsvinder, så jeg kan komme i gang i haven.


Flot ser det ud, men nu må det godt forsvinde.
God uge til jer.

12 kommentarer:

  1. Du må snart have mange påskeklokker, det var nogle flotte eksemplarer du købte.
    Sneen ja den er pæn, men vi bryder os ikke om den længere, nu skal det være grønt. Vi vil ikke have sne på vores fødselsdag :)
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg har en del, men de er desværre helt dækket af sne. Der skulle vist regne lidt i nat, så jeg håber det er slut nu og nej ingen sne på fødselsdagen 😀

      Slet
  2. Så flotte påskeklokker du fik købt Lene. Jeg havde influenza og kom ingen steder, vi skulle også have bestyrelsesmøde i havekredsen den aften. Vi glæder os efterhånden til at komme ud og se noget grønt, selvom sneen er flot, det har egentlig passet mig godt med vejret, når man nu alligevel skulle passe "influenzaen", håber det er ovre nu. Påskeklokkerne sidder alle steder lige under sneen, så håber ikke de er helt ødelagte. Hilsen Ulla.

    SvarSlet
    Svar
    1. Træls med influenza, håber du har det bedre.
      Nu vil vi godt nok gerne have lidt forår, men det ser desværre ud til, at det varer lidt endnu.

      Slet
  3. Spændende påskeklokker du har købt.Planter du dem så du kan se dem inde fra huset?
    På denne årstid ved man aldrig hvordan vejret arter sig og man kan være betænkelig ved at skulle køre langt.Det var godt I kom godt frem og tilbage.Der er flere spændende arrangementer ,men alle langt herfra.
    Nu må det godt snart blive forår!

    SvarSlet
    Svar
    1. Desværre er vores Påskeklokker bede ikke så vi kan se dem indefra, men så må vi jo bevæge os ud for at se dem 😀
      Jeg er heldigvis glad for at køre, så det er ikke så slemt, men der er jo ikke muligt at deltage i det hele for du har ret i at der er masser af spændende arrangementer,

      Slet
  4. Hej Lene

    Der findes så mange lækre Helleborus - din "Valerie" er da ualmindelig flot synes jeg!
    Alletiders at de lokale havekredse kan lave sådan nogen spændende tiltag!

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den ene er flottere end den anden. Jeg tror lyset snyder lidt, men flot er den.

      Slet
  5. Hej Lene
    Det lyder som en dejlig aften (uden sne) og skønne planter, du fik købt. Forhåbentlig kan du snart plante dem ud.
    Forklaringen med præstekrave og påskeklokker er god at kende, så tak for den :-)
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var bare så dejlig en aften. Jeg kendte heller ikke forklaringen så det var så fint, at få den. Jeg håber godt nok, der snart bliver plantevejr.

      Slet
  6. Jeg tænker, det er en lang rejse, Marianne har været på helt til Nordjylland, så det er fint, hvis hun fik afsat nogle planter. Påskeklokkerne er fristende, men i år har jeg holdt mig på måtten.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var også der jeg tænkte, hvis hun kunne køre helt fra Sjælland kunne jeg også køre derop 😀 Jeg har købt lidt i år, men der er stadig plads til lidt flere 😀

      Slet