fredag den 11. august 2017

11 august 2017. Lidt fra haven.

De sidste indlæg jeg har lavet, har været fra forskellige havebesøg. Det er vist på tide, at jeg viser lidt fra vores egen have.
I år har vi bestemt, at vi vil bruge tiden i haven på virkelig, at komme til bunds i ukrudt og få bedene fyldt op med planter, der gerne må være der i stedet for. Det betyder selvfølgelig, at vi roder en hel del, men vi er godt tilfreds med det vi har nået indtil nu og heldigvis er haveåret jo slet ikke slut endnu :-)
Denne gang vil jeg vise lidt billeder fra den gamle have, som har været her siden vi flyttede ind i 87. Det ser godt nok ikke helt ud som dengang, det er faktisk kun Liguster hækken, som er tilbage.
Jeg arbejder på at finde en måde, at tage oversigts billeder, jeg synes det er svært, at tage billeder, så man kan se indretningen af haven. Det betyder, at de billeder jeg viser kun viser dele af de forskellige bede.

 Opstammet Troldhassel med bund af Påskeklokker og som kant forskellige Kærmindesøstre. I forgrunden en Hosta, som står i Det hvide bed.

 Det hvide bed, der er ikke så meget hvidt lige nu, men den hvide Violfrøstjerne lyser godt op og man kan lige skimte en Blomsterkørvel

 For enden af det hvide bed, står rosen Asperin, det er en fantastisk rose, den er dog ikke helt hvid, men den får lov til at blive.

 Et kig ind over Takshækken til det røde bed, her er det Hestemynte og Montbresia, der giver farve lige nu og så er der anden blomstring i en rød Lupin.

 Der er ikke meget lyserød i det lyserøde bed.

 Lidt mere fra denne side.

 Stormhat og Violfrøstjerne i Det nederst bed.

 Nederst i den gamle have har vi en hæk af Hjortetrøst og en gammel Hortensia, som blomstrer trofast hvert år.

 Kig ind over det nederst bed fra stien ned mod markvejen.

Selvom billederne denne gang kun skulle være fra den gamle have får I lige et par stykker fra andre dele af haven.
 Skovbundsbedet med Skæbnetræet i baggrunden. Det er bare så flot et træ.

New Dawn har fået selskab af en Klematis

Det var alt for denne gang. I morgen skal jeg til et arrangement i Rosenkredsen, hvor vi skal prøve, at okulere roser, det glæder jeg mig rigtig meget til.
God weekend.

13 kommentarer:

  1. Hej Lene
    Ja det bliver spændende at lære at okulere roser, mon vi hører mere om det?
    Så bliver du også gammel, når du har et sundt skæbnetræ i din have :) se mit sidste nye indlæg. Flot ser det ud både i den gamle og den nye have.
    Hilsen
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var spændende at prøve okuleringens kunst, men jeg tror nu ikke rigtig det er noget for mig, jeg er vist lidt for utålmodig :-)
      Skæbnetræet er mit bedste træ i haven, jeg har aldrig hørt det med at blive gammel når man har et, men det er da tiltalende :-)

      Slet
    2. Åh nej, mit vil ikke rigtigt gro - og heller ikke rigtigt gå ud.... Skal jeg mon være nervøs?

      Slet
  2. Hej Lene. Skønne bede du har - både i den nye og gamle del af haven. Rigtig god fornøjelse med okuleringen af roser i dag. Ligesom Lisbeth håber jeg på vi kommer til at høre mere om dagen :-). Mange hilsner Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det, ja de er i hvert fald frodige og de skal nok blive som vi gerne vil med tiden.
      Okulerings kurset var spændende og det var sjovt, at prøve, men jeg tror ikke min tålmodighed rækker til det :-)

      Slet
  3. Det ser jo helt vidunderligt ud. Kan godt forstå jeres tilfredshed. I en stor have er det jo svært med oversigtsbilleder (medmindre man har rådighed over en drone), men man kan få lidt mere med, blot ved at kravle op på en stige har jeg erfaret.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det, ja vi er i det store hele tilfreds, men vil gerne at vores have bliver lidt mere velholdt, men vi arbejder på det :-) Droner er jo ved at blive allemandseje, så måske skulle man overveje det :-) Det med stigen dur ikke rigtig, jeg bliver svimmel, bare jeg står op på en lille skammel :-)

      Slet
  4. Det er lykkedes rigtig godt for dig at tage billeder af bedene i større målestok. Skæbnetro et står rigtig flot.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nogle af dem lykkedes helt godt. Ja Skæbnetræet er altid trofast og får masser af blomster hvert år.

      Slet
  5. Hej Lene
    Det er et stort arbejde at bytte ukrudt ud med planter, det har jeg erfaret i år :o))
    Dine bede ser da så flotte ud, og jeg syntes også det er vanskeligt at lave et ordenligt oversigts billede af haven så jeg er da spændt om du finder en løsning.
    Det er spændende med okulerings kursus, JAS har forsøgt at forklare mig hvordan man gør, men jeg var vist ikke den kvikkeste elev :o))) lige på det punkt.
    Rigtig dejlig dag til dig
    Hilsner fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi håber, at få lukket af for ukrudtet ved at plante tæt. Håber på at det så bliver lidt lettere, at holde ukrudtet nede. Kurset var spændende, men jeg tror jeg har det lidt som dig, ikke den kvikkeste, lige på det punkt

      Slet
  6. Hej Lene.Jeg synes nu at det er gode billeder du viser.Og godt at få ryddet grundigt op i bedene.
    Jeg opstammer også mi store troldhassel hvert år.men den gror hurtigt til.og får også altid en masse rodskud.
    Billedet med den store græs er jeg vild med.God aften Knus Jette

    SvarSlet
  7. Ja, det hjælper alt sammen. Jeg synes ikke vores Troldhassel sætter rodskud, men du har ret i, at man skal klippe grene af hvert år, hvis den fortsat skal være opstammet.
    Græsset er en Zebragræs og den er groet godt til de sidste år.

    SvarSlet