søndag den 5. februar 2017

5. februar 2017. Hækken skal klippes inden Sankt Hans.

Vi har jo bestemt, at vi vil være lidt foran i haven i år, så i dag blev Taks hækken klippet, det er da i god tid inden Sankt Hans :-) 
Det er nu bare pjat, hækken blev klippet i juni sidste år og skulle have været klippet igen i august, men blev det ikke. Den så ikke særlig pæn ud med alle de "stritter", så idag blev den klippet. Jeg var lidt skeptisk, men som Javsen ganske rigtig sagde, så formklipper han juletræerne nu, så hvorfor skulle Taksen ikke kunne holde til det, når de kan.

Det ser nu noget bedre ud nu.

Nederst i haven har vi et læbælte og den oprindelig drøm, var at der skulle laves skovbundsbed mellem træerne. Det har vi været nødt til at opgive, der er alt for lidt lys og de store træer tager alt væden. Derfor anlagde vi et nyt skovbundsbed for 2 år siden.
Nu da vi har fået vildthegn og der er blevet en fin sti langs det, bestemte vi os for at rydde lidt op dernede.
Det betyde nu bare, at vi sætter et hegn op, sådan at man kan se hvor man skal gå. Indenfor hegnet regner vi med, at sætte lidt forskellige planter, der så får lov til at passe sig selv. Der er i forvejen lidt bregner og nogle digitalis og de ser ud til at klare sig ok ud mod stien.

Noget af "rodet"

Hegnet står langs en grussti, det første stykke.

Her forsætter det ind mellem træerne. Der er kun hegn hen til træet.

Jeg har sået lidt forskellige stauder og nogle af dem er kommet op. De står i drivhuset, men det ser desværre ud til at de små planter ikke kan lide, at der godt kan fryse. I dag har jeg sat dem ind i bobledrivhuset, så nu håber jeg de klarer sig.
I drivhuset står  mine Kamelia, de er ikke sprunget ud endnu, men har store knopper. De blev først sat ind lige før jul.

Masser af knopper.

I år har jeg prøvet, at grave nogle småplanter af KæmpeVerbena op og sat dem i potter i drivhuset. Jeg synes ikke de selvsåede bliver så store som jeg gerne vil have, så nu prøver jeg om det kan hjælpe, at de står derinde.

De har det ok endnu. 

Til sidst et billede fra Bregnebedet. Nu begynder vintergækkerne at dukke op og graver jeg lidt ned i bladene er der masser af erantis. Om lidt er der helt hvidt og gult :-)

Næsten sprunget ud.
Kan I alle have en god uge. Der loves en del frost i de næste par uger, nu må vi se hvordan det går.
På onsdag starter jeg i et vikariat som lærer. Jeg er lidt spændt på at, komme igang igen efter min sygemelding, men jeg her en rigtig god følelse over det, så jeg håber det kommer til at gå godt.

14 kommentarer:

  1. Hej Lene
    Det ser fint ud med jeres sti, det er altså rart med skovbundsbede. Mine kameliaer inde i pavillionen har også store knopper, ja og dem i bedene har også.
    Håber det går godt med dit vikariat, jeg krydser fingre.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi er bare så glade for at vi fik lavet det nye bed.
      Jeg er startet i dag og det er gået ok.

      Slet
  2. Held og lykke med vikariatet - du får prøvet mange forskellige ting. Det med at udvide stisystemet kender jeg udmærket. Det er skønt at kunne variere gåturen. Kameliaens skinnende, grønne blade er utroligt smukke, og snart kommer blomsterne til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Denne gang kom stien nu nærmest af sig selv, vi hjalp den bare lidt på vej.
      Det hjalp en del på kameliaens blade, at vi begyndte at plante dem ud i surbundsbedet om sommeren.

      Slet
  3. Ser da fint ud 😊
    Altid godt med projekter i haven.
    Tillykke med jobbet

    SvarSlet
    Svar
    1. Der skal lidt nyt til en gang imellem 😀

      Slet
  4. Hvor er i gode. Det ser vel nok godt ud.
    Tillykke med vikarjobbet, det bliver sikker dejligt at komme igang igen.

    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi er også rigtig godt tilfreds med det.
      Det var fint at komme igang, men lidt hårdt.

      Slet
  5. Ett riktigt snyggt viltstängsel som passar väl in i miljön. Vi bor också i skogen och vi satte upp elstängsel runt hela vår tomt och trädgård då vi har vildsvin runt knutarna. De skulle böka upp trädgården på en natt om de tog sig in.

    Hälsningar

    /Gunilla

    SvarSlet
    Svar
    1. Det nye hegn er nu mest til pynt, rådyr, dådyr og krondyr ville have alt for let ved at komme over det. Vi har sat vildthegn, der er 1,8 m høj for at holde dem ude og ja hvis de går igan tager det ikke lang tid at rydde haven.

      Slet
  6. Hej Lene. Hvor er det nogle gode ting I har fået lavet i haven. Det ser meget bedre ud nu. Tillykke med dit vikariat. Jeg håber, du bliver rigtig glad for det. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det, ja det er dejligt at få lavet lidt.

      Slet
  7. Tillykke og held og lykke med dit vikariat :)

    SvarSlet