mandag den 15. juli 2019

2019 uge 28. Der sker ikke så meget.

Som overskriften siger, sker der ikke så meget i haven lige nu.
Jeg prøver at få styr på ukrudtet som står meterhøj nogle steder. Der skulle jo gerne se ok ud når vi har åben have i august. Det regner jeg bestemt også med, at det gør, håber bare, at der stadig er blomster tilbage, jeg synes, at alt er tidlig på den i år. Men heldigvis er Georginerne først lige ved at komme igang.
Vi er begyndt, at vande. Vi fik godt nok 71 mm i juni måned, men her i juli har vi kun fået 7 mm, så der er mange ting, som begynder at hænge.
Billederne er fra den gamle del af haven.

 Bænken har den perfekte baggrund.

 En gammel Hortensia, som altid er trofast med blomster. Det meste af den blev klippet ned forrige år, resten bliver det til efteråret.

 Hjortetrøsten dannner snart en hel skov. Vi har sat rionet op foran så den ikke vælter helt ud på stien.

 De store Hosta nord for huset er godt igang.

 Også i Skovbundsbedet.

 Tropaeolaceae speciosum har gang i den i år. Her i dyb skygge blomstrer den ikke, men den søger mod toppen, hvor der er blomster.

 Den er nu så fin. Den er vanskelig, at etablere, men når den først har fat er den næsten umulig, at styre.

På terrassen står denne fine blå blomst. Den er faktisk mere blå i virkeligheden. Jeg kan ikke huske hvad den hedder, men den åbner kun sin blomst om formiddagen.

Vi har sat roser i krukker i år, det bliver ikke de sidste :-) her er det Comtessa.

Slut for i dag. Jeg skal have lavet et par ansøgninger og til møde i a-kassen på fredag, men så har jeg ferie i 3 uger. Javsen har ferie de næste 3 uger så regner vi med, at komme i bunde med ukrudtet og masser af tid til at nyde haven :-)
God uge.

12 kommentarer:

  1. Hej Lene

    Ja den ser da super ud - Tropaeolaceae speciosum! Ser den vokser i Skotland mon den kunne trives ved mit hus i Sverige, det største problem lader til at være netop at få den etableret?
    Tørken ja - der er vist store regionale forskelle.

    Ha en dejlig uge og ferie

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror faktisk ikke Tropaeolaceaen er sart, men rødderne ligger så dybt nede, at de næsten er umulige, at få med op. Jeg prøvede flere gange inden det lykkedes for mig, det var hos en dame i en have vi besøgte. Hun havde haft held med at grave nogle op og sætte dem i potter, efter hendes mening var det ikke et problem :-)

      Slet
  2. Hej Lene!
    Det ser frodigt och fint ut, trots saknad av regn. Bänken med hortensiorna är så fin, och dina hosta är otroligt stora och fina. Vacker blå färg på blomman i krukan, vet tyvärr inte vad den heter.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja der mangler ikke frodighed, men desværre er flere ting begyndt at hænge, men nu vander vi så det skulle gerne hjælpe.
      De fleste af vores Hosta er ekstra large typer, men jeg synes nu de er ekstra store i år.

      Slet
  3. Hej Lene . Det hele ser så frisk og frodigt ud hos jer, mon ikke vi får lidt regn sidst på ugen. En Tropaeolaceae har vi aldrig fået til at gro, nu er det snart mange år siden, jeg har set den sidst, så det bliver spændende at se jeres. God ferie til jer, her har vi jo gæster i "Huset", så vi får tit besøgderfra.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi håber på lidt regn, men hver gang de lover lidt, bliver det lavet om.
      Dejligt med besøg af børn og børnebørn 😀

      Slet
  4. Ja vi er vidst mange, der sukker efter regn, de lover ikke noget her hos os. Flot med den store hortensia bag bænken. Vores venner har Tropaeolaceae speciosum, men vi har ikke haft held med aflæggere.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det bliver vist heller ikke til megen vand her. Hortensian er gammel tror vi har haft den i over 20 år og det var en ældre plante som vi fik fra en anden have. Tropaeolaceae er svær at grave op.

      Slet
  5. Hej Lene, hvor ser det hele smukt ud.Ukrudtet, det vokser også fint her, det er med at få det op inden det smider frø.
    jeg har ikke været så opmærksom, hvornår holder du åben have ?

    Masser af hilsner fra Linda

    SvarSlet
  6. Der ser vel nok dejligt ud i din have, og der er garanteret meget at se til åben have. Bænken er jo en oplevelse i sig selv uden blomster.
    Og så frodigt det ser ud med 71 mm i juni....... Vi fik knapt 30 mm, hvoraf de fleste kom i sjatter på 4 mm, der bare blev hængende på bladene og fordampede. Et af de store gamle træer ved kirken, som vi kan se fra haven, er desværre ved at bukke under. Jeg elsker ellers den grønne kulisse.
    Den der Tropaeolaceae speciosum er vel nok flot.
    /Lisbeth

    SvarSlet
  7. Her er vi også begyndt at vande - dog endnu ikke med siveslanger - men her er godt nok tørt.
    Trænger til en dag med heldags-siveregn, men i stedet bliver vi nu lovet op til 28 grader. Suk.
    Nå, må trøste mig med at haven, trods alt, er helt vildt grøn og frodig i år, sammenlignet med sidste år.

    SvarSlet
  8. Jeg elsker dette varme tørre vejr.
    Men kan godt se at mange ting hænger. Jeg er for længst begyndt at vande. Det er så stort et arbejde. Men hellere det end en våd sommer.
    Jeg syntes jeres have står smukt. Blev lidt inspireret af roser i krukker. Men skal de krukker ikke være ret store så?

    Rigtig skøn ferie
    Klem

    Charlotte

    SvarSlet