søndag den 20. januar 2019

2019 uge 3. Havefestival

Uge 3 blev en uge, hvor der ikke skete ret meget i haven.
Alligevel sluttede den nu af med lidt nyt i haven. Efter lang tids overvejelse har vi meldt vores have til Havefestivallen. Vi holder haven åben lørdag og søndag den 24. og 25 august, så må vi se om folk kan finde helt her ud på landet.
Det eneste jeg ellers har lavet i haven, eller rettere i køkkenet, er at jeg fik lavet noget fuglemad til at hænge ud i træerne. Fuglene er ret sultne på denne tid af året og de vil rigtig gerne have det hjemmelavede.


Så er kopper og kander klar til at blive hængt ud.

Da jeg var ude på min daglige gårtur i mandags, fandt jeg denne lille Eranthis, det er den første af de almindelige, der er sprunget ud :-)

I dag var der frostdråber i Troldhasselen.

Vejret har skiftet meget i denne uge, mandag var der det flotteste solskin og i dag søndag har der været gråt hele dagen.
God uge.

26 kommentarer:

  1. Wow den er stor jeres troldhassel.
    Godt du har meldt jer til åben have, det bliver spændende. Mon ikke der kommer nogle, hvis de ikke selv har åben have. Hos os kommer der ikke nogle, men hvis der er nogle stykker i nærheden, er det ofte folk tager en 3-4 haver af gangen, men det ved du alt om :)
    Held og lykke med det.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Vores Troldhassel er blevet stor, men den er nok også næsten 20 år gammel.
      Det kunne være hyggeligt, hvis der kommer havegæster, nu må vi se.

      Slet
  2. Den kryber sammen den lille erentis. Det gør vintergækkerne osse, og påskeklokkerne. Juletræet er fordelt mellem de mest kuldskære, og osse noget af vindfælderne er brugt. jeg er godtnok noget spændt på om vi får rigtig vinter fra nu og til marts eller om det bare skifter hele tiden.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Heldigvis er forårsblomsterne gode til, at gå lidt i skjul, når vejret viser sig fra den kolde side og når så solen skinner viser de sig frem igen.
      Vi har også dækket det mest sarte med lidt gran.

      Slet
  3. Fuglene bliver forkælet - det er godt i denne tid. Spændende med åben have - troede jeg ville være med i år, men slut august passer slet ikke ind i programmet her - årets travleste tid både hjemme og på job.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi prøvede for første gang, at lave fuglemad selv, sidste år. Fuglene var ret glade for det så det skulle prøves igen.
      August passer fint her hos os, vi har en del georginer og roser.

      Slet
  4. Dejligt med åben have Lene, det vil du ikke fortryde, det er altid spændende at snakke med folk, der er interesseret. Vi må også se at få vores meldt til, vi skal have lysfest for Havekredsen lørdagaften, så håber vejret bliver godt. Hilsen Ulla.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er altid dejligt, at snakke med andre have nørder. Det lyder hyggeligt med lysfest.

      Slet
  5. Hej Lene

    Alletiders at du har mulighed for åben have, og godt i gør det!
    Det er de små ting der sker i haven og sysles med indendøre - godt med et pause.. En ny sæson ligger foran os:)

    Ha en dejlig uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har før snakket om det og nu skulle det være. Det er en dejlig tid vi går i møde.

      Slet
  6. Hvor spændende med åben have. Hvis der er andre haver i nærheden som er åbne skal der nok komme nogen. De gange jeg var med kom der næsten ingen for de nærmeste var i Silkeborg og vest på var der langt til de nærmeste. Nu glæder jeg mig bare til en sommer helt uden havegæster.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu må vi se om der kommer nogen, jeg har ikke rigtig nogen fornemmelse om det. Jeg mener ikke rigtig der er andre lige i nærheden, men jeg har ikke undersøgt det.

      Slet
  7. Jeg krydser fingre for, at I får en masse havegæster 😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er da sjovest, hvis der kommer nogen.

      Slet
  8. Hvor er det godt, I åbner til Havefestivalen. Første gang vi havde åben have tænkte vi, at der da nok ikke var nogen, der gad at tage helt til Ebeltoft. Her er ikke andre haver. Der kom faktisk mange, og det var SÅ morsomt og berigende at snakke have en hel weekend. Jeg håber, I får samme oplevelse. Vi skal også have åbent i år.
    Den er vel nok flot, din troldhassel
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi glæder os til at åbne haven op og håber på besøg men det er svært at have en fornemmelse af om der kommer nogen. Det er lidt som når der holdes et arrangement i Havekredsen, somme tider kommer der en masse når man egentlig ikke regner med det og andre gange, når man synes man har et virkelig spændende arrangement, ja så kommer der næsten ingen

      Slet
  9. Jeg krydser fingre for gæster til jeres åben have 🤗
    Dejligt med hjemmelavet fuglemad. Det er noget de kan bruge, og så serveret så smukt. Det er godtnok utroligt så lidt vinter og de stakkels blomster fatter intet. Her er mine tulipaner tre cm oppe 😮
    Rigtig god dag

    Knus, Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi vil meget gerne have besøg😀
      Nu ser det ud til at vi får lidt vinter, så tingene kan blive lidt mere "normal"

      Slet
  10. Hej Lene!
    Vilken fantastisk trollhassel, ser ut som små pärlor som hänger ner. Min egegngjorda fågelmat var inte populär bland småfåglarna, det var bara skatorna som tyckte det smakade bra. Småfåglarna föredrog frön.
    Här ser det helt annorlunda ut, vitt på marken, och det snöar nu med.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Vores Troldhassel er rigtig flot, den er opstammet. Her er fuglene helt vild med det hjemmelavede mad. Det ser ud som om vi også skal have vinter her.

      Slet
  11. Dejlige billeder, Lene! Og spændende med åben have. Jeg kan da kun forestille mig at der kommer en masse gæster :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det 😀 vi håber i hvert fald på gæster.

      Slet
  12. Fina bilder på trollhassel. Den måste vara jättestor. Här i Stockholm har vi vinter och vintergäcken sover fortfarande under snötäcke men inne har vi "blomster" och njuter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vores Troldhassel er stor, den er også Ca 20 år gammel. Det ser også ud til at vi skal have vinter med både sne og frost, så vores Vintergækkerne må også gå lidt i hi.

      Slet
  13. Så spændende med åben have Lene. Det er vildt.
    Der skal nok komme mange til med den kæmpe park i har jer.
    Jeg skal også igang med mere fuglemad. Vores fugle gider ikke helt det købte mere...... De er vist for forkælet.
    Den ene side af min mormors hus er helt gul af udsprungne Erantis. Det er et vildt syn. Dem er hun helt vilde med. Så tror jeg skal plukke en masse og tage med op til hende.

    Knus til dig
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi håber der kommer en del, der er jo plads nok 😀
      Jeg tror nu nok fuglene spiser det mad vi serverer for dem, men det er lidt hyggeligt med det vi selv laver.
      Her er det kun et par enkelte Eranthis, der er sprunget ud, men når foråret kommer bliver der også et helt tæppe.

      Slet