søndag den 12. august 2018

2018 uge 31 og 32. Billeder fra augusthaven.

Tiden løber og nu er vi midt i august
Skolen startede i mandags for os lærere og i morgen starter børnene. Jeg skal nu først møde eleverne på tirsdag, jeg er nemlig så heldig, at have fridag mandag.
Den sidste tid har vi haft travlt med at komme rundt i bedene og luge ukrudt væk. Både ukrudt og planter er begyndt, at gro en hel del igen efter, at vi har fået lidt vand. Desværre har vi ikke fået så megen regn, men vi har også vandet en del, så haven ser som sådan ok ud.
I søndags var jeg til et rigtigt god plantemarked i Hals. Det blev afholdt i en virkelig dejlig have, men desværre fik jeg ikke taget billeder, det må jeg huske næste år, for det er helt sikkert, at jeg skal derhen igen. Jeg fik købt lidt forskellige planter, især til Skovbedet, hvor der er en del huller..
Billederne i dag er fra den gamle have og terrassen.

 Hvid dobbelt Hibiscus, den står fint selvom den ikke har fået vand.

 Den blå har det så ikke så godt. Vi havde faktisk snakket om, at den skulle væk, det har den så valgt, selv at gøre noget ved. Den væltede i stormen, så nu kommer der en Klematis op i stedet for.

 Cannaer i krukker. De brogede har jeg haft i en del år og det er første gang de blomstrer. De mindre grønne såede jeg sidste år, så jeg havde bestemt ikke regnet med blomster, allerede i år.

 Blomsten er ikke så stor, som den jeg fik frø fra, men det er måske fordi det er første år.

 Hvid Hjortetrøst er altid så fin. Den hvide Staudeærteblomst er fuld af blomster i år.

 Solhat bag en hæk, der ikke er blevet klippet endnu :- )

 Montbretia lyser godt op i det Røde Bed, som desværre ikke er så rødt, Hvem havde troet, at det er svært, at finde røde stauder.

 Stien ved rosenhækken.

 Duehoved og Hjortetrøst klæder hinanden. 

 Stormhat og Violfrøstjerne.

 Stadig lidt gang i Floksene

 Klematis Vitalba højt til vejrs.

 Den her er jeg rigtig glad for Strobilanthes atropurpurea. Den har ikke et dansk navn.

 Den har den mest fantastiske farve.

 Et stykke med bart i det Røde bed. Javsen har gravet  Inkaliljerne op. De var helt umulige, at styre, så nu må vi se om han fik dem med op allesammen. Det har han sikkert ikke, men så må vi grave noget mere, når de dukker op.

Til sidst lige et par billeder fra Parken.

 Georginerne er ved at komme igang. Desværre er mange af dem væltet i stormen, så i morgen vil vi se om det kan lade sig gøre, at binde dem op.

I et af bedene i Skærehaven, har vi Montbretia. Der skulle være flere forskellige, men det ser ud til at de fleste er orange.
God uge.

12 kommentarer:

  1. Hej Lene
    Det ser flot ud, planten ude dansk navn kender jeg ikke, flot blomsterfarve.
    Din syriske rose kan du bare klippe ned, så skyder sikkert igen, men hvis du hellere vil have en clematis der, så er det bare op med den :)
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er ikke mange der kender den, den er sået fra frø købt i England .
      Hibiscussen må lade livet, den er helt væltet og vi havde også næsten bestemt, at den skulle væk, så nu er det lidt lettere😀

      Slet
  2. Hej Lene

    Strobilanthes atropurpurea ser spændende ud, det går nok uden et dansk navn vi har jo det internationale og iøvrigt ser den ikke ud til at nogen sælger den her i dk? Du har den vel fra frø?
    Jeg deler din glæde ved Montbretia, de løg jeg satte har etableret sig og frøsår sig nu rundt omkring, det er helt i orden.
    Hvis du mangler rødt så er 'brændende kærlighed' -Lychnis chalcedonica- da en livskraftig mulighed!

    Ha en dejlig regnvejsaften

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror ikke den kan fås i Danmark. Ja jeg har den fra frø og den er meget let, at tage frø af, faktisk sår den sig selv en hel del, men er let at luge væk. Montbretia er en dejlig plante og ja den både sår sig og breder sig, men det er helt ok.

      Slet
  3. Hej Lene
    Der er så mange flotte haver deroppe nordpå og din er da bestemt en af dem.
    Jeg syntes jeg har stødt på nogle smukke røde solhat, det kunne da være en fin kombi med Montbretia.
    hvor er det en god ide og meget smukt med den runde bænk :o))
    Masser af hilsner fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de fine ord :-)
      Der er faktisk sat rød Solhat og hHestemynte sammen med Montbretia, men jeg skal vist have fat i flere Solhat.
      Vi er så glade for den runde bænk, den passer så fint sammen med Bøge -og Buksbomhækken

      Slet
  4. Hej Lene - Jeg er blevet tiltagende glad for Montbretia, og har tænkt mig at eksperimentere lidt med dem i krukker også.
    Jeg læste lidt om din ukendte plante på nettet. Den er bestemt flot. Faktisk ser det ud til at man kan købe den på Als:
    http://www.kuus.dk/?Planteliste:Stauder
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Montbretia giver så megen farve til haven, men de er lidt slemme til at brede sig. Fin ide med dem i krukker, men jeg har ikke så god erfaring med at overvintre dem i potter, så måske skal de beskyttes lidt.
      Jeg kiggede lige på den side du nævnte, planten Star godt nok på hans plantelivet, men jeg synes ikke det fremgår om han sælger planter.
      Hvis du er interesseret, mener jeg at jeg har frø fra sidste år ellers kan jeg let tage nogle i år, når den tid kommer.

      Slet
  5. Jeg har besøgt en have, hvor montbretiaerne i potte blot kom ind koldhus.
    Jeg kan godt se, at han ikke nødvendigvis sælger - jeg ved ikke, hvorfor jeg først fik det indtryk. Jeg vil gerne have den, HVIS den ikke er for stor. Jeg læser, at nogen skriver 60 cm høj. Og nogle skriver 1,2 meter. Der er nogenlunde enighed om halvskygge og ikke tør jord. Hvad siger du??

    SvarSlet
    Svar
    1. Min er nok nærmest de 1,2 så den fylder en del. Hvis du vil have frø, får jeg lige set efter om jeg har nogle tilbage fra sidste år. Var der noget med, at du skulle til blogtræf hos Ulla, jeg tror faktisk jeg har en til at stå i potte, den kan jeg da tage med så.

      Slet
    2. Tusind tak for dig søde tilbud, men en staude på 1,2 meter kan jeg vist desværre ikke få plads til. Jeg må nyde dine billeder.

      Slet
  6. This garden is absolutely amazing! I love the flowers surrounding the fountain. It is absolutely gorgeous. Thanks for the share, have a fantastic rest of your day. Keep up the posts


    World of Animals

    SvarSlet