lørdag den 8. juni 2013

Jeg kunne ikke lade være......

Tirsdag var jeg jo i Heides Planteskole i Thisted.
Der så jeg en rigtig flot rhododendron, men den var alt for stor til at jeg kunne have den i min lille bil.
Skæbnen ville så, at jeg skulle aflevere en del hjælpemidler på sygehuset, for min svigermor og  derfor var jeg nødt til at køre i min mands bil.
Så var muligheden der jo lige pludselig og selvfølgelig kørte jeg omkring for at hente Emanuela, som den hedder.
Selvom det er en rimelig stor arbejdsbil min mand har, havde vi noget besvær med at få planten ind, men det gik og jeg fik den endda til 250 kr.


Her står den så, den er ikke plantet endnu, men det ser næsten ud som den har stået der altid.


Normalt køber jeg rhododendron efter deres blade, blomsterne er selvfølgelig også flotte, men det er jo bladene man se på det meste af tiden.
Med denne her er det godt nok blomsten, jeg faldt for. Den er lille og kompakt. 


Dette er grunden til at jeg faldt for den.


Jeg har også andre rhododendron i haven. 
For mange år siden plantede vi  9, 3 røde, 3 hvide og 3 lilla. Jeg ved ikke hvad de hedder, de er købt forskellige steder som Aldi og Netto, men de er efterhånden vokset godt til.

Her de lilla, man kan faktisk ikke rigtig se hvor høje de er .



Her er de røde.

Til sidst viser jeg et billede af en lille iris.Blomsten er svær at se, den sidder helt nede i bladene, men jeg holder rigtig meget af den fordi  den stamme fra min mors have.
Måske kender en af jeg navnet på den.

Mors iris.

15 kommentarer:

  1. Hej Lene.Godt køb du der fik slæbt med hjem.Den ser også rigtig smuk ud med de skønne blomster.Har selv 10 rhodoer og jeg har heller ikke navnene på dem alle.Kan desværre ikke hjælpe dig med din iris.
    God weekend Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg tror det var et godt køb, jeg er bestemt godt tilfreds.
      Nu er weekenden ved at være ovre, men den blev god, var en hel del i haven:-)

      Slet
  2. Hej Lene
    Ja der var du heldig, at du lige skulle i nærheden og var nødt til at køre i mandens bil :) Det er en stor flot plante, du har fået til 250 kr. Jeg tror, du er heldig med løvet, da den er et kryds af en yakushimanum, så den får fine blade, den skulle også være særdeles hårdfør.
    Den lilla er nok Catawbiense Grandiflorum og den røde Nova Zembla.
    Den iris har jeg også, ved du at den dufter af blommer. Jeg kalder den blommeflege, jeg viste den i aftes. Jeg har prøvet at google det navn, men det er åbenbart en lokal fynsk eller samsk benævnelse for den, så jeg har ikke det rigtige navn.
    Held og lykke med Emanuela.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder rigtig godt, det med bladene.
      Tak for navnene på de "gamle", der står også 3 hvide i det samme bed, jeg tror det er Cunninghams White (vist ikke stavet rigtigt)Jeg har ikke været ude og dufte til den, det må jeg huske.
      God aften.

      Slet
  3. Hehe, ja, nogen gange passer ting bare sammen paa den maade :) Du har helt ret, den passer rigtigt godt ind, der!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var dejligt med en kommentar fra England.
      Du har jo slet ikke set bedet vi har lavet i hjørnet hen til drivhuset, men det kan du jo se når du kommer hjem her i sommer.

      Slet
  4. Hej Lene. Tillykke med din fine nye plante, hold da op nogle flotte blomster, den har. Det var lidt sjovt at læse, at du lige benyttede chancen, da den var der. Sådan skal det være! Dine andre rhodoer er også meget smukke. Iris'en er rigtig sød, jeg kan desværre ikke hjælpe med navnet, men jeg synes "mors iris" er et fint navn sålænge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det, jeg er også glad for at jeg benyttede lejligheden:-)

      Slet
  5. hej Lene.Fin rhododondron du fik slæbt hjem,det må være skønt at bo så tæt på Heides planteskole.Irisen kaldes en blommeiris,det latinske navn er Iris graminea. Jeg har fundet det i Grethe Vembye`s Stauder.Det var min første staudebog købt for ca.25 år siden,den er jeg vendt tilbage til mange gange.Mange hilsener fra Ulla Milbak

    SvarSlet
  6. Ja det er fint, men kan også være lidt dyrt:-)
    Tak for navnet. Det er dejligt med en bog, der fungerer.

    SvarSlet
  7. Du har helt ret i at den rosa passer der, hvor du har placeret den. Den er vel kommet i jorden nu?
    Jeg har også Cunningham White og Catawbigiense, og hvis dine er store og hårdføre, er det nok dem du har.
    Hilsen Bente

    SvarSlet
  8. Held og lykke med din ny smukke plante.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
  9. Ja, stort tillykke med den smukke rhododendron. - Og du har ret, det ser ud som om den har stået på pladsen altid. Godt at det lykkedes at få den transporteret hjem :-)

    SvarSlet
  10. Smukke Rhododendron og det var en rigtig god handel du der fik lavet. Jeg har lige fået en lille iris mage til, tror jeg i hvert fald, foræret fra Helle/Blomsterhatten. Hun fortalte mig også hvad den hed, men det kan jeg ikke huske lige nu. Men prøv at spørge hende.
    Venlig hilsen Malene

    SvarSlet
  11. Det er den dejligste iris du har der blommeiris;iris germanica hedder den. Den er ikke almindelig, har selv søgt den forgæves i årevis.
    MVH
    Birgitte

    SvarSlet